Loadhog lanserar ny innovativ plastback anpassad för lagerautomation 

Den ledande förpackningstillverkaren Loadhog lanserar Autotote 64, en behållare utformad specifikt för att möta de utmaningar och krav som ställs i automatiserade lager- och logistikanläggningar. 

Den patenterade Autotote 64 har utvecklats för att möta den ökade automatiseringen i lager och distribution – inte minst den snabba ökningen av autonoma mobila robotar (AMRs). 

– Vi började utveckla produkter för automatiserade system redan 2021, och lanserade under 2022 Autotote 6545, vilket var den första plastbacken som anpassades för automation”, säger Martin Baker, Senior Design Engineer på Loadhog. 

Designad för automation 

Martin Baker framhåller att Autotote 64 har konstruerats för att fungera smidigt och tyst i automatiserade system samtidigt som den är både stark och hållbar. 

– Efter att ha levererat fler än 350 000 Autototes till europeiska företag i många olika branscher har vi använt all vår erfarenhet och kunskap för att utveckla en ny standardback, konstruerad speciellt för att användas tillsammans med AMRs, bansystem, skyttel-system och ASRS-lösningar. 

Unik basdesign 

Den ny plastbacken är gjuten i ett stycke, i stället för att svetsas i fogarna, vilket gör den helt slät, lättare och dessutom billigare att tillverka. 

– Autotote 64 har ett fasat, utskjutande stöd som ökar stabiliteten och säkrar en mjukare och tystare övergång mellan olika sammankopplade bansystem. Plastbacken har även försetts med diagonala räfflor på undersidan, vilket förbättrar både lådans grepp och snabbhet samtidigt som bansystemen skonas, vilket reducerar våra kunders underhållskostnader. Backen har även försetts med förstärkningar på särskilt utsatta ställen för att optimera användningen i automatiserade skyttelsystem, förklarar Martin. 

Hållbar lösning i den cirkulära ekonomin

I linje med Loadhogs ambition att uppnå nettonollutsläpp senast 2030, tillverkas Autotote 64 i återvunnet material, vilket också är en förutsättning för att slippa betala den plastskatt som har införts i Storbritannien.

– Trots att backen tillverkas i 100 procent återvunnet material så uppnås en utmärkt ljudprestanda och styvhet, och den klimatmässiga hållbarheten förbättras ytterligare av att lådans väggar endast är 2,3 millimeter tjocka. Det gör att det går åt en mindre mängd material i tillverkningen och att lådans vikt blir lägre, utan att det påverkar produktens styrka och hållbarhet negativt, berättar Martin. 

Ny fabrik i Frankrike 

Inom kort startar bygget av Loadhogs nya produktionsanläggning i Obernai, 16 kilometer sydväst om Strasbourg. När anläggningen öppnas 2025 kommer den säkra kortare ledtider för bolagets europeiska kunder och samtidigt ge ett minskat klimatavtryck. Som en följd av den snabba ökningen av lagerautomation kommer Autotote 64 vara den första produkten som tillverkas i den nya anläggningen. 

Om Autotote 64 

Med en yta på 600 x 400 mm finns Autotote 64 tillgänglig i två höjder, 270 mm och 320 mm. Plastbacken är lämplig för laster upp till 50 kg och temperaturer från -20 till +40˚C. Förutom fördelarna med dess räfflade botten har backen ihåliga hörn, vilket gör den stöttålig, samtidigt som smidig transport runt hörn underlättas. Den nya backen har också förskjutna avloppshål, utformade enligt FM Globals datablad 8-34. 

Mångsidighet

Autotote 64 kan levereras med stängda eller öppna handtag som ergonomisk hantering. Lådorna kan märkas med ingjuten etikettering på tio olika ställen. Avdelare kan användas – på bredden, längden eller halvbredden för vilket ger upp till 8 sektioner – vilket gör det möjligt att maximera antalet SKUs i varje behållare. Avdelarna kan enkelt tas bort och har inte de sköra sammankopplade skåror som andra lådors avdelare ofta har. Autotote 64 kan brandas med tryck eller prägling, och kan tillverkas i en mängd olika färger, utöver den standardgrå. Mer information om Loadhog och Autotote 64

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

– Som Nordens marknadsledande leverantör av logistiklösningar investerar vi i framtiden, anpassar våra kundlösningar och driver vår marknad framåt. Vi har stort förtroende för Consafe Logistics och är stolta över att förlänga vårt partnerskap, säger Sylvia Sundell, Regionchef på PostNord TPL.

PostNord TPL har höga ambitioner och mål när det gäller effektivitet, säkerhet och inte minst hållbarhet, där en mängd olika åtgärder görs för att minska klimatpåverkan. Hållbarhet är ett nyckelområde i samarbetet där Consafe Logistics WMS bidrar till en minskad resursanvändning, bland annat genom att förbättra fyllnadsgrader och optimera plock. För närvarande testar PostNord TPL även en AI-baserad modul för optimering av godsförflyttningar med målet att minimera onödig truckkörning och minska trafikstockningar i lagret.

– 3PL-branschen efterfrågar lagerlösningar och avancerad, integrerad teknik som ger både den flexibilitet och skalbarhet som krävs för att möta sina kunders varierade krav. Vi vill möta dessa behov och bidra till att förbättra PostNord TPLs lönsamhet genom ett WMS som är best-of-breed, och baseras på 40 års expertis inom logistik och automation, säger Maria Rang, vd för Consafe Logistics AB.

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index, inköpschefsindex) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Detta stärker bilden av en ljusare svensk industrikonjunktur, även om det går fortsatt trögt i flera av Sveriges viktigaste exportmarknader med Tyskland i spetsen, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Index för produktion svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av orderingång och sysselsättning medan leveranstider och lagerinköp gav ett negativt bidrag.  Industriföretagens inköpschefer har blivit mer optimistiska i sina affärsplaner. Index för produktionsplaner steg till 59,3 i mars. Det är den högsta nivån sedan februari 2023 men under indexets historiska genomsnitt (63,5).Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser sjönk i mars till 45,9 från 47,0 i februari.

– Pristrycket i industrin är fortsatt avtagande, vilket torde vara positiva nyheter för Riksbanken, konstaterar Kennemar.

Webinar 25 april: Strategisk lagerautomation

Den 25 april kl 9.00 bjuder Swisslog och Supply Chain Effect in till ett webinar med rubriken Strategisk lagerautomation. Under 45 minuter fördjupas ämnet av Jonas Ahlgren, CEO på Shelfless Sverige (Bring), Anders Eriksson, Supply Chain Director på VARNER och Swisslogs Lars Hultén, Head of Strategic Accounts, EMEA. Webbinariumet leds av Stefan Karlöf, Supply Chain Effects chefredaktör.

Ur innehållet:

  1. Vad är Strategisk lagerautomation?
  2. Nytta och resultat för Bring Shelfless och VARNER – kundservice, effektivitet och konkurrenskraft
  3. Påverkan på kompetensbehov, personal och organisation
  4. Positiva hållbarhetseffekter
  5. Big data och AI – datadriven logistik
  6. Goda råd för lyckad uppstart och upprampning

Mer information och anmälan!

En länk kommer att skickas ut efter registrering och det är även möjligt att se webinaret i efterhand.

DHL utvidgar med 1 000 paketskåp

DHL utvidgar sitt leveransnätverk i Sverige med cirka 1 000 paketskåp under 2024 genom ett partnerskap med iBoxen och deras öppna infrastruktur med fokus främst på storstadsregionerna. Utökningen av DHLs nätverk av paketskåp ingår i företagets globala strategi att stärka sin förmåga och kapacitet inom e-handelssektorn.

DHLs investeringen är ett långsiktigt åtagande där även planer finns för en fortsatt elektrifiering av last mile-transporter, digitalisering av tjänster, utökat nätverk av paketskåp, nya tjänster och ökad varumärkeskännedom. Satsningen ska förbättra servicekvaliteten för onlinekunder och bättre tillgodose deras preferenser gällande shopping och frakt uppger DHL.

– E-handeln utvecklas hela tiden och på DHL utvecklas vi i takt med den. När vi nu utökar vår närvaro på den svenska marknaden strävar vi efter att göra ett bestående intryck på konsumenterna. Införandet av ett betydande antal paketskåp är ett första steg i vårt arbete med att öka tillgängligheten och ge ett starkare erbjudande till e-handlare och konsumenter. Vi vill vara det naturliga förstahandsvalet för de som skickar och de som köper, säger Robert Zander, vd DHL Freight Sverige.

Trenden med onlineköp är fortsatt stark med fler försändelser och fler e-handelskunder. Transportföretagens paketindex visar att paketvolymen ökade med nästan nio procent under 2023. I Sverige, där utlämningsställen traditionellt varit kundernas förstahandsval, har konsumentbeteendet utvecklats under de senaste åren och efterfrågan på olika leveransalternativ växer, med en ökande preferens för paketskåp. Konsumenternas föränderliga preferenser och krav omfattar olika faktorer som flexibilitet, pris, servicenivå, tillgänglighet och hållbarhet.

– Vi möter konsumenternas växande efterfrågan på olika leveranslösningar genom vår e-handelssatsning i Sverige. Genom att nyttja vår expertis, kvalitet och lokala nätverk inom både B2B och B2C, tillsammans med vårt omfattande internationella erbjudande, har vi en solid grund som gör att vi kan utöka våra tjänster och i förlängningen öka kundnöjdheten, säger Robert Zander.

Ökade krav på hållbart företagsbeteende

AV MATS NILSSON

English version here

Att göra hållbara transportval och uppfylla lagkrav i dagens snabbrörliga värld är av större vikt än någonsin. Med högre krav på företag och nya EU-direktiv är tillgång till relevant information och verktyg mer avgörande än någonsin för att fatta hållbara beslut – inte minst i samband med transportval.

Hållbarhetsfrågor har verkligen börjar sätta tonen inom näringslivet, och det är både imponerande och inspirerande. Inom transportsektorn ser vi också en ökad medvetenhet, där företag strävar efter att minimera sina miljöavtryck för att marknadsföra sig som miljömedvetna aktörer. Men det kan vara en utmaning för många företag att få tillgång till relevant information innan transporterna utförs, och de blir därför tvungna att i stället agera reaktivt. Tillsammans med Roxtec International AB har vi i PipeChain tagit ett steg mot att underlätta för företag att göra mer proaktiva och hållbara transportval. Roxtec International är redan engagerade i olika miljöinitiativ, inklusive användning av hållbara bränslen och kompensation för transportavtryck genom trädplantering. Genom att inkludera miljödata som en ny dimension i transportvalen, hoppas vi kunna möjliggöra transportalternativ med hänsyn till miljön utifrån parametrar som vikt, sträcka och fordonstyp.

Ökade krav med det nya CSDR-direktivet

Företag, särskilt de som bedriver verksamhet som kräver tillstånd för miljöfarlig verksamhet, måste möta kraven på hållbarhetsrapportering och ökad transparens, framför allt med det nyligen antagna EU-direktivet CSRD. Utöver det måste företag även inlämna en miljörapport senast den 31 mars för det föregående året. CSRD-direktivet, även känt som Corporate Sustainability Reporting Directive, är ett nyligen infört EU-direktiv som syftar till att öka transparensen och jämförbarheten i företagens hållbarhetsrapportering. Det är skapat för att ge rätt förutsättningar för EU att nå sitt Net Zero-mål till 2050 och ersätter det tidigare NFRD (Non Financial Reporting Directive)-direktivet vilket sätter betydligt större krav på de företag som omfattas av det. Och det är inte bara ett pappersarbete, utan det handlar om att ta ansvar för företagets agerande och leda vägen mot en mer hållbar framtid.

Från och med räkenskapsåret 2024 omfattas alla stora EU-företag av CSRD-direktivet och de första rapporterna ska lämnas år 2025 (företag som redan omfattas av NFRD). Det innebär att företag som uppfyller minst två av följande tre kriterier måste rapportera enligt CSRD: mer än 250 anställda, omsättning på mer än 40 miljoner euro och/eller balansomslutning på mer än 20 miljoner euro. Börsnoterade små och medelstora företag omfattas av förenklade krav fram till år 2026 med rapportering år 2027.

Utmaningar inom transportsektorn

Hållbarhetsrapporteringen ska innehålla hantering av klimatrelaterade risker och möjligheter, påverkan på miljön, respekt för mänskligheten och sociala frågor, samt bolagsstyrning. Några av de utmaningar som kan uppstå är den komplexa och tidskrävande processen för datainsamling och analys av hållbarhetsprestanda, där företagen ofta behöver samla in data från olika källor och system, samtidigt som det kan vara svårt att hitta tillförlitlig information om exempelvis utsläpp från leverantörer.

Positiva aspekter

Att uppfylla direktivet kräver både resurser och kompetens inom företagen. Utöver detta kan kostnaderna för att uppfylla direktivets krav vara betydande, inklusive investeringar i IT-system och utbildning av personal, samt kräver en förändring av både företagskulturen och arbetsprocesser. Slutligen kan CSRD-direktivet skapa en ojämn konkurrenssituation mellan företag, där större företag kan ha mer resurser gentemot mindre aktörer. Däremot finns det även positiva aspekter med de ökade kraven och potential för stora fördelar. Genom att förbättra sina hållbarhetsinitiativ kan företag inom transportsektorn, utöver att bidra till en mer hållbar utveckling och minskat klimatavtryck, kommunicera sin rapport öppet med marknaden och andra intressenter.

En möjlighet till proaktivitet

Vårt fokus under utvecklingen av tilläggsfunktionen har varit att tillhandahålla relevant information på ett samlat och jämförbart sätt. Det i sin tur hoppas vi ger företag en ökad möjlighet att vara proaktiva i sin transportplanering och gör det enklare att möta de nya EU-kraven. Att ha tillgång till rätt information är avgörande för att kunna analysera, optimera och fatta hållbara beslut. Med rätt förutsättningar kan företag göra sina insatser synliga och mätbara, vilket i sin tur leder till ett mer hållbart företagsbeteende. Genom att inkludera miljödata i sina årsbokslut, publicera sammanställningar på fraktdokument och interna portaler samt erbjuda transparenta och trovärdiga hållbarhetsrapporter, kan företag visa sitt engagemang för miljön och samtidigt stärka sitt varumärke. Det handlar inte bara om att sälja produkter eller tjänster längre, det handlar om att skapa en hållbar framtid för oss alla. De ökade kraven kommer med utmaningar, men innebär också en positiv utveckling för ett mer hållbart agerande. Företagen behöver sätta sig in i vad CSRD-direktiven betyder för det enskilda företaget och vilka åtgärder som behöver vidtas för att leva upp till dem. Att navigera dessa nya vägar kräver både mod och uthållighet, men det är vägen mot en ljusare framtid för oss alla.

Mats Nilsson är Senior Key Account Manager, PipeChain SCM Tyringe.

ICA testar vätgasdrivna tunga transporter

Under mars månad börjar ICA i samarbete med Maserfrakt att leverera sina varor med vätgasdrivna tunga lastbilar. Inledningsvis sker transporterna till ICA-butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.

Godstransporter står idag för ca 70 procent av ICA Sveriges CO2-utsläpp, och ICA Gruppens mål är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030, där detta ska uppnås redan 2025 i storstadsregioner. För att accelerera arbetet mot fossilfria transporter är ICA bland de första företagen både i Sverige och globalt att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken och inleder nu transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Vätgasdrivna tunga transporter är precis som elektriska med batteridrift lokalt utsläppsfria, men möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ.

− Genom att främja teknisk innovation vill vi på ICA visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.

Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som likt denna drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet, vilket är en betydligt mer klimat- och miljövänlig lösning jämfört med traditionella dieseldrivna fordon.

Polarbröd får IMI Supply Chain Solutions Företagspris

Vid Creaternity Awards den 18 mars gick en av tre utmärkelser till Polarbröd, som prisades för sin hållbarhet och resiliens i supply chain, till nytta för Sveriges självförsörjningsförmåga.

– Den främsta lärdomen är hur mycket vi kan åstadkomma tillsammans om vi bara försöker. I en krissituation frigörs mycket kreativitet och mod att pröva saker vi inte trodde var möjliga, säger Karin Bodin, koncern-vd i Polarbröd och fortsätter:

– Vi är mycket stolta över att vi gått före med järnvägsfrakter, både för inkommande och utgående transporter, även om det inte alltid varit lätt. Nu tittar vi på en eldriven pendel mellan bageri och kombiterminal. Vårt mål är helt förnybara transporter. När någon uppmärksammar vårt arbete får vi energi att jobba vidare.

Creaternity Awards är en pristävling som belönar aktörer som verkar för ekologisk, ekonomisk och socialt hållbarhet. Bakom priset står Luleå Tekniska Universitet, Hitachi Energy, ABB och IMI Supply Chain Solutions. Polarbröd tilldelades IMI Supply Chain Solutions företagspris för sin förmåga att skapa hållbara försörjningskedjor, med följande motivering:

Polarbröd tilldelas priset för sina framgångar med att skapa hållbara försörjningskedjor. Polarbröd bidrar till att öka graden av självförsörjningskapacitet, såväl regionalt som nationellt, vilket bidrar till att stärka samhället. Företaget har uppvisat en förmåga att agera snabbt och klokt i en krissituation. Polarbröd är en förebild för resilient och hållbar produktion och distribution av livsmedel. Det är ett av Sveriges mest välkända varumärken och är älskat av miljontals människor.”

Swisslog förstärker i Danmark – Thorben Larsen ny försäljningsansvarig

I linje med Swisslogs strategi att ha en stark lokal närvaro och position på alla sina geografiska marknader har Thorben Larsen rekryterats som säljansvarig i Danmark. 

– Med Thorben får vi en säljansvarig med lång erfarenhet av intralogistik och automation och med en stark förankring på den danska marknaden. Rekryteringen är ett led i vår långsiktiga satsning på att stärka vår position i Danmark, säger Johan Kristofferson, vd för Swisslog Norden.

Sedan många år har Swisslog ett stort antal kunder i Danmark och finns på plats med ett serviceteam. Ambitionen är nu att ytterligare öka försäljningen och marknadsnärvaron i landet, med Swisslogs breda lösningsportfölj för lagerautomation och materialhantering. 

– Det finns en stor marknadspotential i Danmark och med Swisslogs starka och breda produkt- och serviceportfölj kan vi erbjuda automationslösningar till företag av alla storlekar med alla typer av behov, säger Thorben Larsen, som har över 30-års erfarenhet från intralogistik och lagerautomation.

Närmast kommer Thorben från befattningen som försäljningschef för Nordeuropa på Materna IPS och dessförinnan har han haft säljledande befattningar på bland annat Beumergroup och Grenzebach Group. 

– Att få representera Swisslog känns oerhört inspirerande och jag ser fram emot att bidra till att vi ytterligare stärker vår position med fler affärer, med såväl befintliga som nya kunder på den danska marknaden.

Scandinavian Cosmetics automatiserar sitt 3PL-lager

Scandinavian Cosmetics är ett ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution av skönhetsprodukter. För att effektivisera och göra sitt lager mer skalbart har bolaget valt automationslösningen AutoStore från Element Logic.

Valet föll på robotsystemet AutoStore eftersom det ökar såväl lagrings- som plockkapaciteten i Scandinavian Cosmetics logistikfastighet S3 Supply, där man även hanterar logistiken på uppdrag av externa kunder. Automationslösningen är delvis uppstartad i en första etapp då 4 800 lådor installerades. I etapp 2 adderas 2 portar och 10 robotar för att växla upp kapaciteten ytterligare och därefter skalas anläggningen upp i etapp 3, i januari nästa år, då griden byggs ut och ger plats för ytterligare 10 000 lådor.

– Element Logics automationslösning gör oss flexibla genom att vi snabbt kan skala upp och möta våra kunders behov samtidigt som vi utvecklar Scandinavian Cosmetics. Ett tätt samarbete och en bra dialog med Element Logic skapar en förståelse för vår verksamhet och vårt nutida samt framtida behov, säger Niklas Lindblad, Logistic manager/Logistikchef på Scandinavian Cosmetics. 

Scandinavian Cosmetics representerar mer än 40 varumärken inom hudvård, hårvård, make-up och doft och ser kontinuerligt en ökad tillväxt i portföljen.

– Scandinavian Cosmetics gör en intressant satsning på 3PL och vi på Element Logic bistår med effektiv och skalbar automation som kommer att höja kapaciteten sett till både plock och lagring, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sweden.