Ingvar Hognaland Foto: AutoStore

1 000 AutoStore-lösningar sålda

Norska AutoStore (Hatteland Group) firar i dagarna att 1 000 AutoStore-lösningar har sålts och utrustats med fler än 42 000 robotar, sedan Hattelands tekniske direktör, Ingvar Hognaland vid mitten av nittiotalet uppfann den geniala lösningen. ”Varför lagra saker som domino när vi kan lagra dem som en Rubiks kub?”, lär Hognaland ha sagt när det begav sig.

Med den innovationen grundades AutoStore 1996 och har utvecklats till en marknadsledare inom så kallad kublagring . Pådrivet av e-handeln har AutoStore under åren blivit en succé världen över, med kunder i 46 länder och en mängd olika branscher. All försäljning, design, installation och service av systemen utförs av ett nätverk av partners, bland annat Swisslog, Element Logic, Dematic, Kardex och Bastian Solutions.

För att ytterligare växa och utveckla konceptet för automatisering av kublagring förvärvades Hatteland Electronic år 2000 av Arrow Electronics. Finansieringen gjorde det möjligt för Hatteland Group att investera ytterligare i AutoStore, och från det ögonblicket påbörjades kommersialiseringen av tekniken. Femton år senare köptes verksamheten av Thomas H. Lee Partners, L.P. och EQT Private Equity för 500 miljoner Euro och 2021 köpte japanska konglomeratet SoftBank 40 procent av AutoStore för motsvarande 24 miljarder kronor.

Bolagets huvudkontor ligger i Nedre Vats i Norge, och bolaget finns även etablerat med kontor i Oslo, Norge, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sydkorea, Japan och Singapore, och producerar systemen vid en egen anläggning i Polen.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »