Bondi Sands, ett av de varumärken som Scandinavian Cosmetics säljer.

Scandinavian Cosmetics automatiserar med Element Logic

Scandinavian Cosmetics, en ledande distributör inom skönhetsprodukter, ska automatisera och centralisera sin lagerverksamhet vid ett nytt lager i Malmö. Element Logic har valts som partner för uppförandet av en ny automatiserad Autostore-anläggning.  

– Vi har tydliga tillväxtambitioner där vi genom investeringen i AutoStore skapar optimala förutsättningar för att snabbt och enkelt kunna skala upp vår lagerkapacitet. Samtidigt är vi stolta över att kunna erbjuda våra medarbetare en ny, modern och attraktiv arbetsplats, säger Joakim Johnsson, CEO på Scandinavian Cosmetics.

Idag driver företaget ett flertal manuella lager i Sverige och Norge men har beslutat att samla hela sin verksamhet i ett nytt centrallager i Malmö. Det nya lagret blir 6 000 kvadratmeter och innehåller en AutoStore med kapacitet på 30 000 lådor. För att möta Scandinavian Cosmetics behov på cirka 900 orderrader i timmen kommer 35 robotar arbeta med att förse AutoStore-lagrets arbetsstationer med lådor för plock och pack. AutoStore-anläggningen planeras vara i drift under våren 2021.

– Projektet tillsammans med Scandinavian Cosmetics har varit väldigt spännande, med stort fokus på effektivitet och skalbarhet. Vi är glada och stolta över förtroendet och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete tillsammans med Scandinavian, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic.

Scandinavian Cosmetics grundades 1984 i Malmö. Bolaget har cirka 110 anställda inom försäljning, marknadsföring, ekonomi, PR, human resources, logistik, lager och kommunikation. 

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »