Bondi Sands, ett av de varumärken som Scandinavian Cosmetics säljer.

Scandinavian Cosmetics automatiserar med Element Logic

Scandinavian Cosmetics, en ledande distributör inom skönhetsprodukter, ska automatisera och centralisera sin lagerverksamhet vid ett nytt lager i Malmö. Element Logic har valts som partner för uppförandet av en ny automatiserad Autostore-anläggning.  

– Vi har tydliga tillväxtambitioner där vi genom investeringen i AutoStore skapar optimala förutsättningar för att snabbt och enkelt kunna skala upp vår lagerkapacitet. Samtidigt är vi stolta över att kunna erbjuda våra medarbetare en ny, modern och attraktiv arbetsplats, säger Joakim Johnsson, CEO på Scandinavian Cosmetics.

Idag driver företaget ett flertal manuella lager i Sverige och Norge men har beslutat att samla hela sin verksamhet i ett nytt centrallager i Malmö. Det nya lagret blir 6 000 kvadratmeter och innehåller en AutoStore med kapacitet på 30 000 lådor. För att möta Scandinavian Cosmetics behov på cirka 900 orderrader i timmen kommer 35 robotar arbeta med att förse AutoStore-lagrets arbetsstationer med lådor för plock och pack. AutoStore-anläggningen planeras vara i drift under våren 2021.

– Projektet tillsammans med Scandinavian Cosmetics har varit väldigt spännande, med stort fokus på effektivitet och skalbarhet. Vi är glada och stolta över förtroendet och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete tillsammans med Scandinavian, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic.

Scandinavian Cosmetics grundades 1984 i Malmö. Bolaget har cirka 110 anställda inom försäljning, marknadsföring, ekonomi, PR, human resources, logistik, lager och kommunikation. 

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »