Leif Bohlin, VD på Unifaun

Unifaun förvärvar Transsmart

Svenska snabbväxande TMS-bolaget Unifaun har förvärvat holländska Transsmart Holding B.V., en framstående aktör inom området molnbaserade TMS-lösningar i Benelux och Tyskland. Efter en framgångsrik lansering i Polen under 2018 är det aktuella förvärvet ett viktigt steg i Unifauns fortsatta europeiska expansion. Förvärvet sker genom att att huvudägarna i Transsmart blir delägare i den nya koncernen som blir resultatet av förvärvet. Koncernen kommer att omsätta drygt 30 Miljoner Euro och ha ca 200 anställda på sina kontor i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen, Holland och Belgien.

– Förvärvet är ett viktigt steg i vår ambition att vara en ledande aktör i den europeiska TMS-branschens konsolidering. Tillsammans är vi perfekt positionerade för att få ut maximal kraft ur vårt gemensamma ekosystem av partners och accelerera vår tillväxt i Europa. Våra stora volymer och förmåga att investera i tillväxt är avgörande långsiktiga framgångsfaktorer, säger Leif Bohlin, VD på Unifaun.

I och med förvärvet kommer den nya koncernen att betjäna fler än 100 000 kunder och årligen processa cirka 300 miljoner paketleveranser. Unifaun och Transsmart kommer att fortsätta att agera som separata varumärken på den europeiska marknaden och samverkan kommer att ske inom områden där det skapar kundnytta.

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »