”Världens städer överlastas av den ökande e-handeln”

World Economic Forums expertrapport – The Future of the Last-Mile Ecosystem – förutser att den snabba ökningen av transportfordon i städer kommer att medföra högre utsläpp av växthusgaser, trafikstockningar och trängsel om inte effektiva åtgärder sätts in. Om inget görs menar rapportförfattarna att de ökade stadsleveranserna kommer att medföra att utsläppen ökar med 30 % i världens 100 största städer under de närmaste tio åren. I rapporten anges 24 möjliga åtgärder som bedöms kunna minska utsläppen med 35 %, trängseln med 25% och leveranskostnaderna med 15 % om de genomförs. Bland åtgärdsförslagen kan nämnas en ökad användning av drönare och robotar för obemannade leveranser, elfordon, över-natt-leveranser, dynamisk förändring av leveransrutter, en ökad användning av leveransboxar som delas av transportörer och leveransbolag samt liknande system för att konsolidera order. Andra förslag är att öka möjligheterna att parkera, införa leveransscheman över alla dygnets timmar samt förändra vägarnas sträckning och antalet filer för att påverka framkomligheten i olika delar av städerna. Ambitionen bör enligt rapporten vara att ta hänsyn till transportörernas behov av framkomlighet och så få onödiga stopp som möjligt och balansera detta mot städernas behov av minskade utsläpp och mindre trängsel.

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-the-last-mile-ecosystem

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »