I tisdags offentliggjorde JDA Software att bolagets varumärke går i graven efter 35 år och med omedelbar verkan byter verksamheten namn till Blue Yonder. Namnbytet är ett led i bolagets förflyttning mot att erbjuda sina produkter i molnet och utvecklas mot en framtid av oändliga innovationsmöjligheter och ständiga förbättringar, berättar företaget i ett pressmeddelande. En ny tagline har även skapats, ”Fulfill Your Potential!”, vilket ska återspegla företagets mission.
“After great contemplation and research, we have come to the conclusion that our company brand needs to reflect the major transformation that our business has undergone in recent times. We have outgrown the name and it is time for us to rename the company,” kommenterade Girish Rishi, CEO i Blue Yonder namnbytet.
JDA förvärvade det tyska AI-bolaget Blue Yonder i augusti 2018. Genom att använda Blue Yonder som varumärke för hela verksamheten betonas betydelsen av artificiell intelligens och maskininlärning för supply chain, logistik och detaljhandel. Blue Yonders AI och ML-teknik är grunden för bilagets ”Luminate end-to-end digital fulfilment platform”, som lanserades 2019.