Efter sommaren kommer PostNord erbjuda leverans till paketboxar för att möta den växande e-handeln och efterfrågan hos svenska konsumenter. Inledningsvis kommer 100 paketboxar placeras på konsumentnära platser runt om Stockholm. Målet är att efter en första pilottest ytterligare utöka leveransmetoden till fler platser i landet.
Enligt PostNord vill allt fler mottagare i Sverige få leverans i en paketbox. Med paketboxar kan mottagaren själv hämta sitt paket dygnet runt. Det skapar även ny kapacitet för att möta de ökande e-handelsvolymerna.
– Det är en leveranslösning som underlättar för mottagarna och det känns fantastiskt att kunna möta den växande e-handeln med ett smidigt leveransalternativ som har efterfrågats av våra mottagare, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.
Paketboxar har funnits i PostNords danska verksamhet sedan 2008 och leveranssättet har även blivit populärt i Finland, där över 50 procent av leveranserna sker i paketboxar. De paketboxar som nu lanseras i Stockholm baseras på samma teknikplattform som används i Danmark. Konsumenten kan öppna sin lucka på paketboxen, via Bluetooth genom en funktion i PostNords app där Mobilt BankID krävs för identifiering.