Kuehne+Nagels koncernchef: ”Inte realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerade till nästa sommar”

I en uppmärksammad intervju i Financial Times konstaterar Kuehne Nagels vd Detlef Trefzger att det inte är logistiska flaskhalsar som försvårar distributionen av Covid-19-vaccin utan begränsningar i tillverkarnas produktionskapacitet.

– Jag tror inte att det är realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerad före nästa sommar, säger Trefzger och konstaterar att en ambitiös tidsplan i fattigare länder är två-tre år och förutspår att vaccin kommer att vara tillgängliga jordens hela befolkning tidigast i slutet av 2024.

Både Kuehne Nagel och huvudkonkurrenten DHL har god insyn i vaccintillverkarnas produktionskapacitet eftersom de både har avtal om att leverera råvarorna till produktionen och de färdiga vaccinen. Mot den backgrunden prognostiserade Trefzger att produktionen av vaccin trots allt kommer att öka minst femfaldigt under andra kvartalet 2021, samtidigt som han ifrågasätter de europeiska staternas förmåga att vaccinera medborgarna.

– Vi är för strikta vad gäller regelverk i Europa. Andra länder visar att man kan vaccineras i mataffären eller av din ordinarie läkare. Vi har alldeles för mycket regler och v är ”over engineered” – och då talar jag särskilt om Tyskland. Det blir ingen massvaccination om vi fortsätter på det sättet, säger Detlef Trefzger till Financial Times.

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »