Import av containergods tillbaks på 2019-års nivåer – men nya störningar att vänta

Reuters rapporterar att USA:s import av varor i sjöcontainers under december närmade sig de nivåer som sågs före covid-19-pandemin. Orsaken bedöms vara den rekordhöga inflationen och en minskad efterfrågan på olika konsumentvaror. En likartad utveckling har även skett i flödena från asien till europeiska hamnar sedan december förra året, vilket lett till fallande fraktpriser, men i nya störningar kan komma under 2023 enligt en ny rapport.

I december 2022 hade importen a containrar i USA minskat med 19 procent jämfört med samma period året innan, och låg därmed på i stort sett samma nivå som 2019, det vill säga strax innan covid-panedmin ledde till en massiv ökning av containerlaster världen över, med resultatet att världens hamnar överfylldes av gods, med efterföljande störningar i de globala försörjningskedjorna.

Enligt Chris Jones, Executive Vice President Industry & Services på mjukvarubolaget Descartes Systems, som sammanställt aktuella data för den amerikanska importen, pekar utvecklingen på ett minskat tryck på försörjningskedjor och logistikverksamhet under 2023. Samtidigt varnar han för ytterligare störningar i de globala försörjningsflödena som ett möjligt resultat av nya varianter av covid-viruset, Rysslands krig i Ukraina, och hotet om global recession.

Fler nyheter

PMI steg till 51,4 – fortsatt uppåt i industrin

PMI-total (Inköpschefsindex) noterades i april till 51,4 från 50,4 i mars och är därmed den andra månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen (över 50-nivån). Orderingången fortsätter att förbättras och blev i april den högsta på över två år.

Läs mer »