AI för framtidslogistik hos PostNord

PostNord Sverige hanterar i genomsnitt en halv miljon paket dagligen i sina paketterminaler runt om i landet. På vissa av dessa terminaler testas och utvecklas nu AI-lösningar för smartare paketsortering och optimerad lastning. Målet är att effektivisera hela logistikkedjan, minska kostnader och koldioxidutsläpp samt underlätta för medarbetarna. 

Bland annat testas en kamerabaserad AI-lösning som automatiskt mäter fyllnadsgraden i varje fordon. Kameran scannar av lastytan för samtliga transportfordon på terminalerna och skapar en översikt som används för en smartare datainsamling av effektiviteten i packning av fordonen. Denna lösning innebär att man ersätter den tidigare manuella datainsamlingen mot en helt automatiserad process, vilket ska spara arbete för medarbetare och säkra korrekta data. Genom att optimera transporterna minskar antalet onödiga körningar, vilket i sin tur bidrar till att reducera CO2-utsläppen.

– Vi utnyttjar den senaste AI-teknologin för att  maximera utrymmet i våra fordon. Det är som att spela Tetris, men i verkligheten. Genom att snabbt och automatiskt ge våra medarbetare information om hur mycket vi lastar, kan vi minska utrymmesförlusterna och öka effektiviteten i varje transportfordon. Tidigare var registreringen helt manuell, men är nu automatiserad, vilket innebär att vi kan minska kostnader och klimatavtryck samtidigt som vi underlättar för våra medarbetare och ledning i terminalerna. Det är fantastiskt att se hur denna teknologi fungerar och bidrar till att uppnå våra hållbarhetsmål, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

PostNord testar även en annan AI-baserad lösning i form av smarta glasögon med inbyggd AI och mikrofon för sina medarbetare i terminalerna. De smarta glasögonen kan skanna streckkoder på paket och ger omedelbar återkoppling om hur och var den skannade artikeln ska sorteras. Glasögonen ersätter traditionella handhållna verktyg som scannrar, vilket innebär att medarbetaren får tillgång till viktig information med båda händerna fria, vilket gör pakethantering mer effektiv och ergonomisk.

– Vi är övertygade om att vi måste våga vara framåtlutade med ny teknik för att möta framtidens utmaningar. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet för att underlätta för alla våra medarbetare. Dessutom strävar vi efter att vara en föregångare inom hållbar logistik och ser AI som en viktig del i att nå våra mål. De lösningar vi väljer att införa är noggrant utvalda för att möta de utmaningar som vår bransch står inför, både nu och i framtiden, säger Mathias Krümmel.

Fler nyheter

Hållbar e-handel: Hur snabbt behöver leveransen komma?

Hur hållbar är dagens snabba e-handelsdistribution? Och vilket behov har kunderna av snabba leveranser?
Forskare från Linköpings Universitet och RISE Research Institutes of Sweden har i en ny studie studerat konsumenternas tidskrav och syn på hållbara leveransalternativ vid e-handel.

Läs mer »

Svenskarnas e-handel ökar och alltmer beställs från utlandet

Svenskar fortsätter att e-handla alltmer, och en allt större andel av handelsströmmarna kommer från utlandet. Samtidigt efterfrågas bättre möjligheter att välja hållbara transporter. Det är några av resultaten i Paketindex, som Transportföretagen tillsammans med HUI tagit fram för årets tredje kvartal.

Läs mer »