Maria Andersson, Logistikdirektör Kesko. Foto: David Lagerlöf

Kesko satsar på automationslösning från Element Logic

Kesko Sverige, som består av K-Rauta, K-Bygg och Onninen, erbjuder ett omfattande utbud av produkter för såväl proffs som slutkonsument. För att ytterligare utveckla sin logistik och säkra att kunden får sina beställningar på rätt plats och i rätt tid har Kesko beslutat att investera i en AutoStore från Element Logic, i sitt centrallager i Örebro.

Kesko startar med en relativt liten AutoStore-lösning, men som ger en omedelbar yteffektivitet och som kan skalas upp för framtida behov. I installationen ingår en silokonstruktion, för att kunna addera annan utrustning som take-away bana och andra enheter. Plockeffektiviteten uppges ligga på 150 binpresentationer i timmen.

– Kesko satsar på den svenska marknaden och med ett brett produkterbjudande inom både bygg- och teknisk handel är centrallagret ett viktigt nav för vår logistik. Vi vill kontinuerligt effektivisera vår logistik och har valt att samarbeta med Element Logic i installationen av en lagerautomation från AutoStore, eftersom vi då får möjlighet att samarbeta med marknadsledare på området, säger Maria Andersson, Logistikdirektör Kesko.

För Kesko är det avgörande att kunna erbjuda en hög servicegrad vare sig det rör sig om produktfrågor, beställningsvaror eller mer komplicerade projektleveranser. Därför har man genom åren utvecklat och förädlat en rad tjänster för att förenkla kundresan, som specialtransporter, tidsanpassade leveranser och anpassade kundlager.

– Kesko är en imponerande koncern som nu tar nästa naturliga steg i sin automationsresa för en ökad yteffektivitet och plockeffektivitet. Satsningen på AutoStore handlar i grund och botten om att kunna erbjuda sina kunder en ökad leveranssäkerhet, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Element Logics installation i siffror: 10 000 lådor (med plats för 15 000 lådor), 2 portar (med plats för ytterligare 4) samt 6 robotar.

Fler nyheter

Consafe Logistics lanserar ny logotyp

WMS-leverantören Consafe Logistics har efter 21 år valt att uppdatera sin företagslogotyp. Förändringen ska symbolisera företagets utveckling och ambition att ligga i framkant inom supply chain.

Läs mer »