Snart öppnar dörrarna till Logistik & Transport – Nordens ledande mässa och konferens om logistik- och transportlösningar. Årets evenemang äger rum den 14-15 november på Svenska Mässan i Göteborg, och trycket är högre än någonsin.
– På årets mässa har vi 135 utställare och det är knökfullt. Det är tredje året i rad som vi säljer slut, och i år var efterfrågan rekordhög. Uppsidan är att det blir en tajt och intensiv mässa, säger Janne Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.
Och trots att årets evenemang har fått fler kvadratmetrar än förra årets har det varit utsålt sen i slutet på augusti.
– Jag har fått säga nej till tiotals företag varav många är utländska bolag som är intresserade av att ta sig in på den svenska och nordiska marknaden. Det är naturligtvis tråkigt, men förhoppningsvis år vi ännu mer plats nästa år.
Framgångsrik mix
Att Logistik & Transport har en så pass stark dragningskraft är ingen självklarhet på en marknad där antalet aktiviteter ständigt blir allt fler. Under åren har Logistik & Transport gått lite upp och ner, men nu har Janne Nilsson och hans medarbetare etablerat ett framgångsrikt koncept som har blivit lite av den självklara mötesplatsen för logistikbranschen.
– Jag tror att framgången beror på en lyckad mix av olika inslag. Dels sociala inslag där personer från branschen kan träffas med möjligheten att få kunskaper och inspiration genom att besöka utställarna, lyssna på seminarier på öppna scenen och fördjupa sig på betalkonferensen.
Janne konstaterar att behovet av att mötas i verkliga livet är ett primärt behov för oss människor, vilket bland annat avspeglas i ett ointresse för de digitala sändningar som fick stort genomslag under pandemin.
– Man vill helt klart träffas nu. Mixen nätverkande, fest och inte minst kunskap är ett vinnande koncept. Just kunskapsinslagen är jätteviktiga, eftersom möjligheten att få kunskap gör det motiverat för medarbetare att besöka en mässa.
Allt fler beslutsfattare
Under åren har antalet beslutsfattare som besöker Logistik & Transport blivit allt fler. Senast uppgick andelen beslutsfattare till 87 procent, vilket är ett viktigt försäljningsargument för utställarna och ett faktum som påverkar utformningen av programpunkter på scenen och i betalkonferensen.
– Ett bra exempel är den AI-frukost som vi arrangerar med Supply Chain Effect och Stefan Karlöf som moderator på morgonen den 15 november. Där har vi ett superbra innehåll och vi specialinbjuder logistikchefer från Sveriges chefsorganisation Ledarna.
Fyra konferensspår
På betalkonferensen, som i år blir lite mindre men mer sammanhållen, erbjuds också ett starkt innehåll. Precis som i fjol är programmet indelat i fyra olika teman, som denna gång kallas: Hela havet stormar, Redo för ett annat klimat, Den nordiska logistikkartan samt Logistikens pris – jakten på lönsamhet.
– Vi fördjupar oss i logistiken till havs och dess utmaningar och får en mer övergripande bild av världsläget och utvecklingen framåt i den globala handeln, världsekonomin, svensk infrastruktur och ökade krav på hållbarhet. Bara för att nämna en del av allt som bjuds, säger Malena Eklund, som är Svenska Mässans ansvariga för planeringen av konferensen.
Loggis – en hejdundrande fest
Dessutom bjuds det på en hejdundrande branschfest på kvällen den 14 november. Festen har fått namnet ”Loggis”, och förhoppningen är att den ska bli en succé som etableras som en årlig branschfest framöver.
– Jag har länge velat göra en riktig branschfest med middag, barer och en show som är lite ”wild and crazy”, och nu är det äntligen dags, säger Janne med ett stort leende och berättar att en biljett till Loggis ger både mat, dryck och underhållning på restaurang Seasons i Gothia Towers.
– Vi drar igång klockan 18 och rundar av vid 23. Under kvällen kommer showgruppen Grace uppträda och vi kommer även få stifta bekantskap med den två meter långa och glamorösa primadonnan Gretchen som leder oss genom kvällen och bjuder på ”Dragbingo”.