I mars nästa år ska det finska varumärket Posti bli känt även i Sverige. Den finska statligt ägda logistikjätten bedriver i dag verksamhet i Sverige under varumärket Aditro Logistics, som därmed namnändrar till Posti i början av bästa år.
– Vi vill växa i Sverige och förbättra upplevelsen för våra kunder genom att skapa ett enat Posti som sträcker sig över landsgränserna, så att kunderna kan samarbeta med en enda partner för samtliga logistikbehov. Det kan handla om lagerhållning, plock och pack, transporter, förtullning eller kompletta driftlösningar, säger Antti Jääskeläinen, vd för Posti Group.
Finska Posti är en av de ledande logistikleverantörerna i Norden och Baltikum. I dag drivs verksamheten utanför Finland under andra varumärken, men nu ska Posti gradvis introduceras som det gemensamma varumärket i samtliga länder.
Ny vd i oktober och namnbyte i mars
I Sverige sker bytet av varumärke i mars 2025, från Aditro Logistics till Posti. I slutet av oktober i år tillträder också Peter Ervasalo som chef för företaget. Under hans ledning kommer företaget att fokusera på tillväxt inom lager- och logistiktjänster, med ambitionen att göra Posti till en välkänd aktör på den svenska marknaden.
– Posti är en institution i Finland med nästan 400 års historia och ett starkt syfte – att alltid och ansvarsfullt leverera viktiga och betydelsefulla saker till människor. Jag ser fram emot att bidra till utvecklingsresan mot att växa i Sverige och bli den ledande logistikoperatören i hela Östersjöregionen, säger Peter Ervasalo, tillträdande SVP för Aditro Logistics/Posti i Sverige.
I Finland driver Posti verksamhet även under varumärket Transval, som byter varumärke till Posti redan nu i september. I Baltikum kommer dagens SmartPost förändras till SmartPosti våren 2025.