Anders Bohlin, ny försäljningschef på Element Logic AB

Anders Bohlin säljchef på Element Logic AB

Element Logic fortsätter att växa starkt i Sverige med robotlösningen AutoStore. Mot den bakgrunden har Element Logic AB beslutat att anställa Anders Bohlin som försäljningschef. 

– Med Anders erfarenhet och branschkunskaper är jag övertygad om att han kommer att öka försäljningen av både AutoStore-lösningar och vår nya integrerade robotplocklösning på vår snabbt växande marknad, säger Thomas Karlsson, VD för Element Logic i Sverige.

Element Logic Group omsätter ca 85 miljoner euro 2019 och spår en framtida tillväxt på 40 % när lager- och logistikindustrin i Europa fullt utnyttjar robotlagerverksamhet. Bolagets nya robotplocklösning är baserad på Element Logics programvara som är integrerad med AutoStore och med en styckplockrobot från amerikanska RightHand Robotics. 

– Jag ser fram emot nya och spännande utmaningar i ett växande företag som Element Logic. Potentialen med AutoStore och robotplock är enorm och det ska bli roligt att få presentera deras effektivitet för den svenska marknaden, säger Anders Bohlin, som har lång erfarenhet inom automation och materialhantering efter 7,5 år som säljare på SSI Schäfer och 12 år på Jensen Group

EleNy robotiserad plocklösning 

Maskininlärning, automatisering och sömlös integration med affärssystem gör det möjligt för lagerhanteringen att gå snabbare och mer effektivt utan behov av raster, semester eller sjukfrånvaro. 

– En av fördelarna som gör lagerhanteringen mer effektiv är att den senaste robotteknologin med AutoStore har 99 procents upptid och själva byter batterier om det behövs. Skandinaviska företag har varit tidiga med att implementera robotlagerlösningar, delvis på grund av höga personalkostnader. Det får oss att tänka på alternativa lösningar och möjliggör innovation i automation, avslutar Thomas Karlsson. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »