Anders Bohlin, ny försäljningschef på Element Logic AB

Anders Bohlin säljchef på Element Logic AB

Element Logic fortsätter att växa starkt i Sverige med robotlösningen AutoStore. Mot den bakgrunden har Element Logic AB beslutat att anställa Anders Bohlin som försäljningschef. 

– Med Anders erfarenhet och branschkunskaper är jag övertygad om att han kommer att öka försäljningen av både AutoStore-lösningar och vår nya integrerade robotplocklösning på vår snabbt växande marknad, säger Thomas Karlsson, VD för Element Logic i Sverige.

Element Logic Group omsätter ca 85 miljoner euro 2019 och spår en framtida tillväxt på 40 % när lager- och logistikindustrin i Europa fullt utnyttjar robotlagerverksamhet. Bolagets nya robotplocklösning är baserad på Element Logics programvara som är integrerad med AutoStore och med en styckplockrobot från amerikanska RightHand Robotics. 

– Jag ser fram emot nya och spännande utmaningar i ett växande företag som Element Logic. Potentialen med AutoStore och robotplock är enorm och det ska bli roligt att få presentera deras effektivitet för den svenska marknaden, säger Anders Bohlin, som har lång erfarenhet inom automation och materialhantering efter 7,5 år som säljare på SSI Schäfer och 12 år på Jensen Group

EleNy robotiserad plocklösning 

Maskininlärning, automatisering och sömlös integration med affärssystem gör det möjligt för lagerhanteringen att gå snabbare och mer effektivt utan behov av raster, semester eller sjukfrånvaro. 

– En av fördelarna som gör lagerhanteringen mer effektiv är att den senaste robotteknologin med AutoStore har 99 procents upptid och själva byter batterier om det behövs. Skandinaviska företag har varit tidiga med att implementera robotlagerlösningar, delvis på grund av höga personalkostnader. Det får oss att tänka på alternativa lösningar och möjliggör innovation i automation, avslutar Thomas Karlsson. 

Fler nyheter

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.

Läs mer »

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Läs mer »

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

Läs mer »