Audionord International och HiFi Klubben automatiserar sin tullhantering

Företaget bakom Hi-Fi Klubben, Audionord International, inför den molnbaserade tullhanteringslösningen GCT från Descartes. Lösningen gör det möjligt för Audionord att automatisera delar av sitt arbetsflöde och slippa lägga resurser på de mest rutinmässiga momenten i sin tullhantering. 

Audionord International har en eller två veckovisa leveranser av varor till Hi-Fi Klubbens norska butiker samt dagliga leveranser från Nordjylland till sina norska webbkunder. Vid vare leveranstillfälle inkluderar detta både export från Danmark och förtullning av importen till Norge. För att förenkla och effektivisera hanteringen har Audionord därför valt att implementera den automatiserade tullösningen. 

– Vi hade ett behov av att uppgradera vår tullhantering med ny teknik som kan hjälpa oss att automatisera processen. Vi undersökte marknaden för tullsystem och landade till slut i GCT från Descartes då det ger oss den absolut bästa möjligheten att automatisera våra arbetsflöden, samtidigt som vi manuellt kan komplettera med data i systemet. Det är en unik kombination som kommer ge oss stor flexibilitet, säger Morten Nielsen, Transport- och projektledare på Audionord International.

Stor tidsbesparing
Vid import av varor till de norska butikerna står Audionord själva för förtullningen. En process som inte bara inkluderar export av data från företagets ERP-system till GCT, utan också upprättande och leverans av dokument som skickas digitalt till transportören.

– Vi ser fram emot att få det här mer automatiserat, och att vi inte varje vecka behöver lägga så mycket tid på det. Förutom att GCT har ett gränssnitt som är enkelt att arbeta i, ser vi även stora vinster med att gå från en on premiss-lösning, med egen server, till ett helt molnbaserat verktyg. Det frigör resurser för oss då vi inte längre behöver övervaka och underhålla serverplattformen på samma sätt som tidigare. Vi har säkrat för en hög drifttid och en uppdaterad programvara, vilket gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, säger Morten Nielsen, som räknar med att implementera systemet och driftsätta systemet under hösten 2020.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »