Audionord International och HiFi Klubben automatiserar sin tullhantering

Företaget bakom Hi-Fi Klubben, Audionord International, inför den molnbaserade tullhanteringslösningen GCT från Descartes. Lösningen gör det möjligt för Audionord att automatisera delar av sitt arbetsflöde och slippa lägga resurser på de mest rutinmässiga momenten i sin tullhantering. 

Audionord International har en eller två veckovisa leveranser av varor till Hi-Fi Klubbens norska butiker samt dagliga leveranser från Nordjylland till sina norska webbkunder. Vid vare leveranstillfälle inkluderar detta både export från Danmark och förtullning av importen till Norge. För att förenkla och effektivisera hanteringen har Audionord därför valt att implementera den automatiserade tullösningen. 

– Vi hade ett behov av att uppgradera vår tullhantering med ny teknik som kan hjälpa oss att automatisera processen. Vi undersökte marknaden för tullsystem och landade till slut i GCT från Descartes då det ger oss den absolut bästa möjligheten att automatisera våra arbetsflöden, samtidigt som vi manuellt kan komplettera med data i systemet. Det är en unik kombination som kommer ge oss stor flexibilitet, säger Morten Nielsen, Transport- och projektledare på Audionord International.

Stor tidsbesparing
Vid import av varor till de norska butikerna står Audionord själva för förtullningen. En process som inte bara inkluderar export av data från företagets ERP-system till GCT, utan också upprättande och leverans av dokument som skickas digitalt till transportören.

– Vi ser fram emot att få det här mer automatiserat, och att vi inte varje vecka behöver lägga så mycket tid på det. Förutom att GCT har ett gränssnitt som är enkelt att arbeta i, ser vi även stora vinster med att gå från en on premiss-lösning, med egen server, till ett helt molnbaserat verktyg. Det frigör resurser för oss då vi inte längre behöver övervaka och underhålla serverplattformen på samma sätt som tidigare. Vi har säkrat för en hög drifttid och en uppdaterad programvara, vilket gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, säger Morten Nielsen, som räknar med att implementera systemet och driftsätta systemet under hösten 2020.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »