Autonoma fordon bekämpar coronaviruset

Kinesiska e-handelsjätten JD.com har mobiliserat sitt logistikbolag JD Logistics i kampen mot coronaviruset. JD Logistics påbörjade den 25 januari leveranser av mat och medicinsk utrustning i de drabbade områdena med hjälp av sina autonoma drönare och robotar. För att minimera kontakt mellan människor och virusspridning har befolkningen i ökad utsträckning beställt varor på nätet. JD Logistics automatiserade lageranläggningar har därför gått på högvarv och hanterat nästan dubbelt så många order som vanligt, ca 1 miljon per dag under den senaste tiden. JD Logistics erbjuder även stödtjänster till bolagets 250 000 last-mile-leverantörer så att de kan upprätthålla sin service i de drabbade provinserna. Stödtjänsterna består bland annat av logistiskt, tekniskt och finansiellt stöd samt hälsoskydd. Under de senaste veckorna har bolaget även genomfört 2,5 miljoner leveranser av medicinsk skyddsutrustning genomförts till sjukhus, bland annat av ansiktsmasker, handskar och desinfektionsmedel.

Personallösa butiker

Utöver de autonoma leveranserna så har JD.com utvecklat obemannade snabbköp, som erbjuder konsumenter i Guilin, Shenzhen and Dongguan ett sätt att köpa sina vardagsvaror utan att behöva ha kontakt med butikspersonal. De personallösa butikerna lanserades 2017 och kunderna får access till butikerna genom att skanna en kod, hämta de produkter som man vill ha och därefter går ut från butiken. Varorna läses av och betalas automatiskt när kunden lämnar butiken.

https://jdcorporateblog.com/jd-tests-robot-and-drone-deliveries-for-coronavirus-aid/

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »