Autonoma fordon bekämpar coronaviruset

Kinesiska e-handelsjätten JD.com har mobiliserat sitt logistikbolag JD Logistics i kampen mot coronaviruset. JD Logistics påbörjade den 25 januari leveranser av mat och medicinsk utrustning i de drabbade områdena med hjälp av sina autonoma drönare och robotar. För att minimera kontakt mellan människor och virusspridning har befolkningen i ökad utsträckning beställt varor på nätet. JD Logistics automatiserade lageranläggningar har därför gått på högvarv och hanterat nästan dubbelt så många order som vanligt, ca 1 miljon per dag under den senaste tiden. JD Logistics erbjuder även stödtjänster till bolagets 250 000 last-mile-leverantörer så att de kan upprätthålla sin service i de drabbade provinserna. Stödtjänsterna består bland annat av logistiskt, tekniskt och finansiellt stöd samt hälsoskydd. Under de senaste veckorna har bolaget även genomfört 2,5 miljoner leveranser av medicinsk skyddsutrustning genomförts till sjukhus, bland annat av ansiktsmasker, handskar och desinfektionsmedel.

Personallösa butiker

Utöver de autonoma leveranserna så har JD.com utvecklat obemannade snabbköp, som erbjuder konsumenter i Guilin, Shenzhen and Dongguan ett sätt att köpa sina vardagsvaror utan att behöva ha kontakt med butikspersonal. De personallösa butikerna lanserades 2017 och kunderna får access till butikerna genom att skanna en kod, hämta de produkter som man vill ha och därefter går ut från butiken. Varorna läses av och betalas automatiskt när kunden lämnar butiken.

https://jdcorporateblog.com/jd-tests-robot-and-drone-deliveries-for-coronavirus-aid/

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »