AutoStoresuccén lyfter Element Logic över miljardvallen

Automationsexperten Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin under 2020. Rekordtillväxten i näthandeln samt ett ökat fokus på detaljhandelns effektivitet och expansion till nya marknader bidrog till en tillväxt på 40 procent jämfört med 2019. 

Även bolagets rörelseresultatet (EBITDA) landade 2020 på en rekordnivå, 16 miljoner euro, vilket är en fördubbling jämfört med året innan. Orderstocken växte under året med 60 procent, till 64 miljoner euro och omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020. Det svenska dotterbolaget Element Logic AB är den viktigaste bidragsgivaren till 2020 års goda resultat.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige.
– Efter 30 år i branschen har 2020 varit vårt bästa år hittills. Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader och branscher, vilket resulterar i stora möjligheter för vår bransch, vilket vi har arbetat aktivt för, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic och fortsätter:

– Vi har uppnått tillväxt på de skandinaviska marknaderna bortom våra ursprungliga planer och budgetar. Den otroliga tillväxten i onlineshopping har varit avgörande för vår framgång och vi är glada att se Element Logic växa i snabb takt samtidigt som vi ökar våra marknadsandelar. Vår tillväxt är ett resultat av vårt DNA, vår expertis och vårt fokus.

Konsumenternas förväntningar formar marknaden

Onlineshopping som trend kommer att fortsätta växa 2021. Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Blakseth.

– Vi förutspår att färre branscher bara kommer att ses som en fysisk arena. Vi tror att konsumenternas betalningsvilja för snabbare leveranser kommer att öka, vilket skapar nya krav på effektiv logistik. Med en förändring mot mindre lager som ligger närmare kunderna för att uppnå snabbare leveranser. Det är redan tydligt på flera marknader, säger Blakseth.

– Vi ser en stor möjlighet att bredda vår verksamhet ytterligare och nå nya segment med våra produkter och lösningar, där vi spår att livsmedel kommer att ta ytterligare kliv i sin automatisering för att kunna möta konsumenternas behov, säger Thomas Karlsson.

Redo för framtida tillväxt

I februari 2020 vann Element Logic fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa, vilket gjorde det möjligt att expandera och etablera nya verksamheterr i fler länder. Som ett resultat av avtalet har Element Logic öppnat fullskalig verksamhet i Polen och Benelux och ytterligare expansion till nya marknader planeras under 2021.

Fler nyheter

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya i strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar. Se en intervju om samarbetet med Sandra Lundegaard, COO och vVD på  IMI Supply Chain Solutions och Martin Rydén, Head of Hybrid Cloud & Partners.

Läs mer »