AutoStoresuccén lyfter Element Logic över miljardvallen

Automationsexperten Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin under 2020. Rekordtillväxten i näthandeln samt ett ökat fokus på detaljhandelns effektivitet och expansion till nya marknader bidrog till en tillväxt på 40 procent jämfört med 2019. 

Även bolagets rörelseresultatet (EBITDA) landade 2020 på en rekordnivå, 16 miljoner euro, vilket är en fördubbling jämfört med året innan. Orderstocken växte under året med 60 procent, till 64 miljoner euro och omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020. Det svenska dotterbolaget Element Logic AB är den viktigaste bidragsgivaren till 2020 års goda resultat.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige.
– Efter 30 år i branschen har 2020 varit vårt bästa år hittills. Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader och branscher, vilket resulterar i stora möjligheter för vår bransch, vilket vi har arbetat aktivt för, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic och fortsätter:

– Vi har uppnått tillväxt på de skandinaviska marknaderna bortom våra ursprungliga planer och budgetar. Den otroliga tillväxten i onlineshopping har varit avgörande för vår framgång och vi är glada att se Element Logic växa i snabb takt samtidigt som vi ökar våra marknadsandelar. Vår tillväxt är ett resultat av vårt DNA, vår expertis och vårt fokus.

Konsumenternas förväntningar formar marknaden

Onlineshopping som trend kommer att fortsätta växa 2021. Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Blakseth.

– Vi förutspår att färre branscher bara kommer att ses som en fysisk arena. Vi tror att konsumenternas betalningsvilja för snabbare leveranser kommer att öka, vilket skapar nya krav på effektiv logistik. Med en förändring mot mindre lager som ligger närmare kunderna för att uppnå snabbare leveranser. Det är redan tydligt på flera marknader, säger Blakseth.

– Vi ser en stor möjlighet att bredda vår verksamhet ytterligare och nå nya segment med våra produkter och lösningar, där vi spår att livsmedel kommer att ta ytterligare kliv i sin automatisering för att kunna möta konsumenternas behov, säger Thomas Karlsson.

Redo för framtida tillväxt

I februari 2020 vann Element Logic fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa, vilket gjorde det möjligt att expandera och etablera nya verksamheterr i fler länder. Som ett resultat av avtalet har Element Logic öppnat fullskalig verksamhet i Polen och Benelux och ytterligare expansion till nya marknader planeras under 2021.

Fler nyheter

Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Läs mer »

Matsmart automatiserar i nytt klimatsmart lager

E-handlaren Matsmart investerar i ett nytt, automatiserat och över 20 000 kvadratmeter stort lager i Örebro. Automationslösningen är e-handelsfavoriten AutoStore, som levereras av Element Logic. I det nya solcellsdrivna lagret, som beräknas tas i drift våren 2022, kommer 149 robotar effektivt hjälpa personalen att plocka och packa varor.

Läs mer »