SaaS-bolaget Ingrid får in 12,25 miljoner kronor i kapitaltillskott från Blq Invest. Investeringen ska göra det möjligt för Ingrid att erbjuda sin e-handelsplattform till fler e-handlare på fler marknader. Ingrid startades redan 2015 av Piotr Zaleski (bilden), som är bolagets vd. Idén var redan från start att hjälpa e-handlare att förenkla last-mile-leveransen för e-handlare och öka leveransupplevelsen för deras kunder. Ingrids mjukvara beskrivs som ett TMS (Transport Management System) som levereras som en molntjänst och automatiserar transportbokning för e-handlare och deras kunder. Några av bolagets e-handelskunder är Babyshop, Apotek Hjärtat, Plantagen och Adlibris – den sistnämnda är även delägare i Ingrid och står för cirka 30 procent av bolagets volym. Ingrids mjukvara uppges hjälpa e-handlaren att göra kundens köp- och leveransupplevelse så anpassad och smidig som möjligt och därigenom öka kundernas lojalitet och e-handlarens marginaler. Enligt ett pressmeddelande från Blq Invest hanteras Ingrid i dagsläget ca 10 % av de svenska e-handelsleveranserna till konsument.
Blq Invest investerar 12,2 miljoner i TMS-BOLAGET Ingrid
Senaste nytt
Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp
SCE #4 2024
Nestlé väljer Nowaste Logistics
DSV vinner budstrid – köper Schenker för 14 miljarder Euro uppger källor
Körber Supply Chain öppnar nytt kontor i Sverige
Paulig och Einride i samarbete för elektrifierade transporter
Fler nyheter
GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar
Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.
Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp
Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.