Blq Invest investerar 12,2 miljoner i TMS-BOLAGET Ingrid

SaaS-bolaget Ingrid får in 12,25 miljoner kronor i kapitaltillskott från Blq Invest. Investeringen ska göra det möjligt för Ingrid att erbjuda sin e-handelsplattform till fler e-handlare på fler marknader. Ingrid startades redan 2015 av Piotr Zaleski (bilden), som är bolagets vd. Idén var redan från start att hjälpa e-handlare att förenkla last-mile-leveransen för e-handlare och öka leveransupplevelsen för deras kunder. Ingrids mjukvara beskrivs som ett TMS (Transport Management System) som levereras som en molntjänst och automatiserar transportbokning för e-handlare och deras kunder. Några av bolagets e-handelskunder är Babyshop, Apotek Hjärtat, Plantagen och Adlibris – den sistnämnda är även delägare i Ingrid och står för cirka 30 procent av bolagets volym. Ingrids mjukvara uppges hjälpa e-handlaren att göra kundens köp- och leveransupplevelse så anpassad och smidig som möjligt och därigenom öka kundernas lojalitet och e-handlarens marginaler. Enligt ett pressmeddelande från Blq Invest hanteras Ingrid i dagsläget ca 10 % av de svenska e-handelsleveranserna till konsument.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »