Boozt bygger vidare med black-line från Autostore och Element Logic

 På Boozts omskrivna automatiserade lager i Ängelholm har AutoStores nya Black Line-robotar från Element Logic just installerats och driftsatts. Det är de första robotarna i den nya serien som tas i drift.

”Black Line har många fördelar, såsom hastighet, pålitlighet och smarta batterilösningar. Det handlar om kostnad per transaktion. Vi är stolta och glada över att ta vårt engagemang för automatisering och utveckling till nästa nivå, i samarbete med Element Logic och AutoStore”, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt. 

2011 hade Boost ett 2000 kvadratmeter manuellt lager. I dag opererar de världens största AutoStore-anläggning, och implementerar oavbrutet ny teknik för att kunna möta ökade krav på effektivitet, snabbhet och kvalitet. När det nuvarande lagret är fullt utnyttjat kommer det att inrymma 500 000 backar och 500 AutoStore-robotar. Boozt har sin anläggning i drift till 99,7% och en oavbruten, snabb plockning även under särskilt expansiva faser. 9 av 10 Boozt-leveranser uppges nå kunden inom en dag efter beställning.

”Med den nya Black Line-tekniken är potentialen för ökad effektivitet stor. Den nya batterilösningen gör Black Line optimal för lager med dygnet runt-processer. Det kommer verkligen att ge resultat under säsongstoppar som Black Friday och andra helgdagar”, säger Håvard Hallås, säljchef på Element Logic. 

Fler nyheter

McKinsey: “AI bevisar sitt värde”

En ny studie från McKinsey (McKinsey Global Survey) slår fast att användningen av AI i traditionella affärsprocesser nu ökar med 25 % på årsbasis, vilket är en kraftig ökning enbart under det senaste året. De flesta företag som redan har börjat tillämpa AI ser tydliga, mätbara resultat av sina investeringar men uppger att de stora utmaningarna är att skala upp lösningarna, hantera olika risker och inte minst att kompetensutveckla den personal som blir överflödig eller i alla fall påverkas av AI-investeringarna.

Läs mer »

”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”

Chalmersforskarna Patrik Jonsson och Roger Lindau genomförde under 2018 en enkätundersökning med fokus på S&OP-processer (Sales and Operations Planning) i nordiska företag. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur svenska och nordiska företag arbetar med sin sälj- och verksamhetsplanering, vilka de vanligaste utmaningarna är och vilka effekter som åstadkoms med S&OP.

Läs mer »