Boozt bygger vidare med black-line från Autostore och Element Logic

 På Boozts omskrivna automatiserade lager i Ängelholm har AutoStores nya Black Line-robotar från Element Logic just installerats och driftsatts. Det är de första robotarna i den nya serien som tas i drift.

”Black Line har många fördelar, såsom hastighet, pålitlighet och smarta batterilösningar. Det handlar om kostnad per transaktion. Vi är stolta och glada över att ta vårt engagemang för automatisering och utveckling till nästa nivå, i samarbete med Element Logic och AutoStore”, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt. 

2011 hade Boost ett 2000 kvadratmeter manuellt lager. I dag opererar de världens största AutoStore-anläggning, och implementerar oavbrutet ny teknik för att kunna möta ökade krav på effektivitet, snabbhet och kvalitet. När det nuvarande lagret är fullt utnyttjat kommer det att inrymma 500 000 backar och 500 AutoStore-robotar. Boozt har sin anläggning i drift till 99,7% och en oavbruten, snabb plockning även under särskilt expansiva faser. 9 av 10 Boozt-leveranser uppges nå kunden inom en dag efter beställning.

”Med den nya Black Line-tekniken är potentialen för ökad effektivitet stor. Den nya batterilösningen gör Black Line optimal för lager med dygnet runt-processer. Det kommer verkligen att ge resultat under säsongstoppar som Black Friday och andra helgdagar”, säger Håvard Hallås, säljchef på Element Logic. 

Fler nyheter

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.

Läs mer »

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Läs mer »

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

Läs mer »