Boozt bygger vidare med black-line från Autostore och Element Logic

 På Boozts omskrivna automatiserade lager i Ängelholm har AutoStores nya Black Line-robotar från Element Logic just installerats och driftsatts. Det är de första robotarna i den nya serien som tas i drift.

”Black Line har många fördelar, såsom hastighet, pålitlighet och smarta batterilösningar. Det handlar om kostnad per transaktion. Vi är stolta och glada över att ta vårt engagemang för automatisering och utveckling till nästa nivå, i samarbete med Element Logic och AutoStore”, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt. 

2011 hade Boost ett 2000 kvadratmeter manuellt lager. I dag opererar de världens största AutoStore-anläggning, och implementerar oavbrutet ny teknik för att kunna möta ökade krav på effektivitet, snabbhet och kvalitet. När det nuvarande lagret är fullt utnyttjat kommer det att inrymma 500 000 backar och 500 AutoStore-robotar. Boozt har sin anläggning i drift till 99,7% och en oavbruten, snabb plockning även under särskilt expansiva faser. 9 av 10 Boozt-leveranser uppges nå kunden inom en dag efter beställning.

”Med den nya Black Line-tekniken är potentialen för ökad effektivitet stor. Den nya batterilösningen gör Black Line optimal för lager med dygnet runt-processer. Det kommer verkligen att ge resultat under säsongstoppar som Black Friday och andra helgdagar”, säger Håvard Hallås, säljchef på Element Logic. 

Fler nyheter

DHL Supply Chain satsar på plattform med AI-driven robotteknik

DHL Supply Chain har i dagarna lanserat en plug & play-plattform med AI-driven robotteknik, i samarbete med Microsoft och Blue Yonder. Robotplattformen uppges förkorta integrerings- och programmeringstiden för nya automationsenheter i lageranläggningar. Lösningen, som bygger på Microsoft Azure IoT och molnplattformstjänster, ger även fler möjligheter att välja robotsystem som ska täcka olika typer av behov.

Läs mer »

PostNord testar paketboxar i Stockholm

Efter sommaren kommer PostNord erbjuda leverans till paketboxar för att möta den växande e-handeln och efterfrågan hos svenska konsumenter. Inledningsvis kommer 100 paketboxar placeras på konsumentnära platser runt om Stockholm. Målet är att efter en första pilottest ytterligare utöka leveransmetoden till fler platser i landet.

Läs mer »