Per Öhagen, koncerndirektör Bring

Bring bygger helautomatiserat lager I Stockholm – ett led i satsningen på “Bring Shelfless”

För att möta den kraftiga tillväxten inom e-handeln och kundernas efterfrågan på snabba och gröna paketleveranser har Bring beslutat att bygga en helautomatiserad lagerlösning i Stockholm. Bring öppnar även inom kort sin första automatiserade lagerlösning i Oslo, där flera nätbutiker kommer använda sig av lösningen redan i sommar. De automatiserade lagren ingår i tjänsten “Bring Shelfless”, som ytterligare ska expanderas i hela Norden under kommande år.

– Vi hade en tillväxt inom paketsegmentet på 48 procent under förra året. I alla de nordiska länderna förväntar sig kunderna att deras leveranser ska bli både snabbare och mer hållbara. På vårt nya fullautomatiserade lager kommer vi att använda oss av robotteknologi, digitala lösningar och majoriteten av leveranserna kommer att köras med fossilfria eller utsläppsfria fordon bara några timmar efter att kunden har beställt sin vara på nätet. Detta är en kraftfull nordisk satsning där det kommer att ske stora förändringar framöver, och vi får möjlighet att använda både vår logistikexpertis och våra flexibla leveranstjänster, säger Per Öhagen, koncerndirektör på Bring. 

Inom kort kopplas Brings distributionsnätverk samman med det första helautomatiserade lager i Oslo. Brings digitala och fysiska erbjudanden samt processer ska harmoniseras så att kunden möter en och samma lösning oavsett vilket nordiskt land de befinner sig i. Den nya lagerlösningen i Stockholm ska stå klar i 2022, och är central i en större nordisk offensiv satsning som kommer att genomföras för att stärka Brings e-handelserbjudande med snabbare och grönare leveranser. Med tjänsten Shelfless kommer nätbutikernas fysiska lager att vara i Brings lokaler. Nätbutikernas ordersystem integreras med Brings och automatiserade processer kommer att ta hand om allt från plock och pack, till lagerhållning, och slutligen till leverans och eventuell retur. Detta innebär avsevärt kortare ledtider från order till leverans. Den nya digitala lösningen ger nätbutikerna full spårbarhet och kontroll över kundernas beställningar från köp till leverans.

– Detta är en viktig satsning för vår ambition att vara ledande inom e-handel i Norden. De kunder som kommer att använda Shelfless kommer också få tillgång till en digital lösning där de enkelt kan se hela köpresan. Bring blir det första nordiska logistikföretaget som kan erbjuda en helautomatiserad lagerlösning som är integrerad i hela distributionsnätet, konstaterar Per Öhagen.

Fler nyheter

Största Geopolitiska riskerna 2021

Efter pandemiåret 2020 var alla överens om att Covid 19 var en katalysator för ett ökat fokus på risk och ”resiliens”, det vill säga motståndskraft, som kommer påverka supply chains och världshandel under lång tid. Världens största kapitalförvaltare, Blackrock Investment, har listat de tio mest sannolika geopolitiska riskerna 2021.

Läs mer »

AutoStore levererar sitt sexhundrade system

Omåttligt populära AutoStore nådde en milstolpe i och med DSV Solutions beställning av ett antal AutoStore-anläggningar till sin 3PL-verksamhet i nio länder. I och med affären levereras den sexhundrade robotanläggningen från norska AutoStore.

Läs mer »

Svenskt Näringsliv: “Svenska företag riskminimerar i den globala försörjningskedjan”

Av en ny enkät som genomförts av Svenskt Näringsliv framgår att svenska företag håller fast vid sina globala försörjningskedjor trots de negativa erfarenheterna under pandemin. Däremot uppger 80 % av de medverkande företagen att de ökar sina lager, 53 % att de skaffar sig fler alternativa leverantörer och 20 % att de avser att köpa från fler länder. Allt för att framöver minska risken för störningar i sina globala försörjningskedjor.

Läs mer »