Bring storsatsar på e-handelslogistik i samarbete med Swisslog

I princip över hela världen ökar e-handeln i snabb takt och Norden tillhör en av de hetaste e-handelsmarknaderna. Under pandemiåret 2020 accelererade näthandeln rejält och en stor andel konsumenter har under det gångna året även börjat handla sina livsmedel och dagligvaror på nätet. Samtidigt intensifieras konkurrensen från flera globala spelare, som exempelvis Amazon, Alibaba och Wish, vars närvaro ökar i Norden.

Den ökade konkurrensen från de globala e-handelsbolagen i kombination med allt högre krav på snabba, flexibla och hållbara leveranser är bakgrunden till att norska Bring nu storsatsar på e-handelskonceptet Shelfless. En smart helhetslösning för en effektiv logistik och snabb leverans, där Swisslog är med som automationspartner och levererar en komplett AutoStore-lösning med tillhörande service och support.

– Målet med satsningen är att stärka våra kunders konkurrenskraft genom att säkerställa att de kan möta konkurrensen från de stora globala e-handelsjättarna som nu etablerar sig i Norden. Vår helautomatiserade lagerlösning i kombination med en molnbaserad IT-plattform och flexibla leveranstjänster kommer halvera leveranstiden, öka leveranskvaliteten och bidra till en bättre hållbarhet, säger Stig Belgum som är drifts- och logistikchef på Bring Warehousing AS. 

Shelfless består av ett effektivt, automatiserat lager, plock&pack samt olika digitala lösningar som ger e-handlarna visibilitet och kontroll över sina flöden, från order till leverans. Syftet är att erbjuda en helhetslösning som gör att e-handlaren inte behöver bekymra sig om lager och fysisk varuhantering, utan tryggt kan förlita sig på att kunderna får sin leverans inom loppet av några timmar efter beställning. 

Första etableringen i Oslo

Långsiktigt är målsättningen att erbjuda e-handelslösningen i hela Norden, där Bring redan planerar för fler liknande anläggningar. Det första steget tas dock i Norge med ett 36 000 kvadratmeter stort fulfilment-center i Berger, strax norr om Oslo. Om efterfrågan på lösningen fortsätter planenligt så kommer anläggningen att husera Norges största AutoStore-lösning om bara några år. 

– Shelfless är en långsiktig, nordisk satsning där vi vill hjälpa nordiska e-handlare att bli mer konkurrenskraftiga genom att dra nytta av den ökade snabbhet, kvalitet och leveransservice som Shelfless ger, förklarar Stig. 

100 % fossilfritt

Den halverade ledtiden åstadkoms dels genom att AutoStore-lösningen snabbt säkerställer ett effektivt varuplock – inkomna order  ska normalt plockas inom en timme – och dels genom frekventa transportavgångar från anläggningen. 

– Målet är att vi ska kunna transportera snabbt och fossilfritt till alla privatkunder på det norska Östlandet och i de större städerna. Nu jobbar vi målinriktat för att under 2021 leverera 100 % fossilfritt i alla de större norska städerna. 

Helautomatiserad e-handelsprocess

Lagret i Berger kommer att vara state-of-the-art i branschen. Med digitala och automatiserade processer hanteras varuflödet med minimal mänsklig inblandning – från det att kunden klickar på köpknappen tills att varan levereras med någon av Brings många leveranstjänster. 

– Vi har redan flera kunder och vi är i full gång med att uppföra det automatiserade lagret. Genom att många e-handlare delar på en gemensam resurs så åstadkommer vi skalfördelar till nytta för alla, konstaterar Stig och berättar att flera e-handlare redan är kunder i den nya anläggningen, trots att den inte är färdigställd ännu.

”Imponerad av Swisslogs höga kompetens”

Installationen av den första delen av AutoStore-lösningen, etapp 1, kommer att göras under våren 2021. Då installeras 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar, ett bansystem, buffertområde samt mjukvaran SynQ WMS som integreras med Brings eget WMS. Senare kommer anläggningen att byggas ut etappvis med ytterligare automation, robotar, portar och bansystem. Stig förklarar att AutoStore-lösningen valdes eftersom den är väl etablerad i e-handeln, kompakt, flexibel och väl beprövad. Han berömmer också Swisslog för deras arbete under både upphandling, planering och design av anläggningen.

– Vi valde i slutänden Swisslog som vår automationspartner. Det berodde på att bolaget har en hög och bred kompetens inom automation och att man har visat prov på snabbhet och kreativitet under vår upphandling, där vi diskuterat många olika designlösningar. Jag är imponerad av den höga kompetens som jag mött under hela processen, säger Stig. 

Intresset för Brings satsning är stort, både från media, allmänheten och potentiella kunder. Och hos Swisslog är man minst sagt stolta över att i tuff konkurrens ha fått automationsuppdraget från Bring. 

– Vi är väldigt stolta över att ha utsetts till automationspartner i Brings e-handelssatsning och vi ska göra vårt yttersta för att förvalta det förtroende som vi fått, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Fler nyheter

Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Läs mer »

Matsmart automatiserar i nytt klimatsmart lager

E-handlaren Matsmart investerar i ett nytt, automatiserat och över 20 000 kvadratmeter stort lager i Örebro. Automationslösningen är e-handelsfavoriten AutoStore, som levereras av Element Logic. I det nya solcellsdrivna lagret, som beräknas tas i drift våren 2022, kommer 149 robotar effektivt hjälpa personalen att plocka och packa varor.

Läs mer »