Catena investerar i ny lageranläggning för Boozt

Catena har tecknat avtal med Boozt Fashion AB om en ny logistikanläggning i E-city Engelholm. Avtalet löper på 11 år och fyra månader och Catena investerar 193 Mkr i den nya anläggningen. Den nya byggnaden om cirka 22 800 kvm uppförs i anslutning till Boozts befintliga anläggning. Avtalet beräknas ge Catena ett driftsöverskott om drygt 12 Mkr. Förutom att den nya byggnaden miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver med strikta krav på energi, inomhusmiljö och materialval så kommer även en solcellsanläggning med en effekt om 255 kW att installeras på anläggningens tak.

– Satsningen befäster E-city Engelholm som ett utmärkt läge för e-handel och vi är glada och stolta över att ta nästa steg tillsammans med Boozt, ett bolag i framkant som delar våra ambitioner om att utveckla moderna logistikanläggningar som är både effektiva och hållbara, säger Catenas regionchef Göran Jönsson.

Boozt.com är en online-shop med kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter från över 600 varumärken. Precis som i Boozts befintliga anläggning på området kommer även den nya byggnaden rymma automatiserade lagerlösningar.

– Lager och logistik är centrala delar i vår affärsmodell och genom samarbetet med en kompetent aktör som Catena ökar möjligheterna att nå de högt ställda mål vi har, säger Niels Hemmingsen, COO på Boozt.

E-city Engelholm ligger med direkt anslutning till E6 och Catena har en vision om att skapa ett komplett e-handelskluster på platsen. Byggstart för kommande etapp beräknas ske under hösten 2019 och inflyttning under hösten 2020. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »