Catena investerar i ny lageranläggning för Boozt

Catena har tecknat avtal med Boozt Fashion AB om en ny logistikanläggning i E-city Engelholm. Avtalet löper på 11 år och fyra månader och Catena investerar 193 Mkr i den nya anläggningen. Den nya byggnaden om cirka 22 800 kvm uppförs i anslutning till Boozts befintliga anläggning. Avtalet beräknas ge Catena ett driftsöverskott om drygt 12 Mkr. Förutom att den nya byggnaden miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver med strikta krav på energi, inomhusmiljö och materialval så kommer även en solcellsanläggning med en effekt om 255 kW att installeras på anläggningens tak.

– Satsningen befäster E-city Engelholm som ett utmärkt läge för e-handel och vi är glada och stolta över att ta nästa steg tillsammans med Boozt, ett bolag i framkant som delar våra ambitioner om att utveckla moderna logistikanläggningar som är både effektiva och hållbara, säger Catenas regionchef Göran Jönsson.

Boozt.com är en online-shop med kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter från över 600 varumärken. Precis som i Boozts befintliga anläggning på området kommer även den nya byggnaden rymma automatiserade lagerlösningar.

– Lager och logistik är centrala delar i vår affärsmodell och genom samarbetet med en kompetent aktör som Catena ökar möjligheterna att nå de högt ställda mål vi har, säger Niels Hemmingsen, COO på Boozt.

E-city Engelholm ligger med direkt anslutning till E6 och Catena har en vision om att skapa ett komplett e-handelskluster på platsen. Byggstart för kommande etapp beräknas ske under hösten 2019 och inflyttning under hösten 2020. 

Fler nyheter

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.

Läs mer »

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Läs mer »

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

Läs mer »