Niklas Hedin, Centiro

Centiro Sveriges bästa arbetsplats igen

Transport Managementbolaget Centiro belönas återigen av den internationella organisationen Great Place to Work för sitt målmedvetna arbete med kultur, ledarskap och människan i fokus, vilket har resulterat i topplaceringar på listan över ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” tolv år i följd i Sverige och höga placeringar på Europa-listan under tio år. Detta år hamnar Centiro på förstaplats på listan över stora företag och bolaget har tidigare kommit etta på listan för mellanstora företag. 

– Att bli Sveriges Bästa Arbetsplats är en seger för alla kollegor som skapar vår kultur genom sitt stora engagemang. Tillsammans arbetar vi långsiktigt med kulturfrågorna vilket skapar tillit och gemenskap – för oss är det kristallklart att medarbetarnöjdhet, tillväxt och lönsamhet går hand i hand. Hållbar framgång är så mycket mer än ett bra kvartalsresultat. Nu stannar vi upp och firar – det är viktigt! Sedan fortsätter vi att arbeta mot att bli lite bättre i allt vi gör, varje dag, säger Niklas Hedin, vd för Centirokoncernen.

På Centiro tillämpar man sedan länge idén kring självstyrande team, där många beslut fattas av medarbetarna själva. Centiro sysselsätter idag över 400 personer i sex länder och växer fortsatt med en takt på runt 30 procent per år.

Vårt ledarskap med samarbete i centrum och tron på kollegornas förmåga har visat sig fördelaktigt under det senaste året då extremt snabba omställningar har krävts ute i marknaden. Fokus på mjuka värden skapar hållbara hårda resultat och leder till en prestation från oss som går att lita på över tid, säger Niklas Hedin.

Utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser utfärdas av Great Place to Work®, som är en global aktör som årligen delar ut kvalitetsutmärkelsen i kategorierna små organisationer (20-49 medarbetare), medelstora organisationer (50-249 medarbetare) och stora organisationer (250 eller fler medarbetare).

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »