Johan Reventberg, President EMEA, Blue Yonder.

Coca Cola HBC planerar med Blue Yonders Luminate Platform

Under Covid-19 pandemin har nedstängningar av restauranger, barer och cafeer gjort det svårt för Coca Cola att förutse efterfrågan och därmed planera sin produktion och distribution. Mot den bakgrunden har Coca Cola HBC (Hellenic Bottling Company) valt att investera i Blue Yonders SaaS-baserade platform Luminate Planning. Coca Cola HBC är en partner till Coca Cola som levererar över 100-dryckesvarumärken och 4 000 artiklar till 28 länder. Bolaget sökte en digital lösning för att hantera en allt mer komplex planering, end-to-end, i försörjningskedjan.

– Vi behöver kunna anpassa oss snabbt till olika konsumentbeteenden, disruptioner och andra affärshändelser genom att öka vår operativa anpassningsbart och flexibilitet, säger Gerhard Seidl, planning director på Coca Cola HBC.

– Som ett tillväxtdrivet företag behöver Coca-Cola HBC en lösning som kan hantera deras komplexa supply chain och samtidigt anpassa sig snabbt till förändrade konsumentbehov och olika disruptioner. Med Luminate Planning får de en robust, skalbar och bred digital supply chain-lösning som ger en ökad flexibilitet, effektivitet och visibilitet i hela försörjningskedjan, säger Johan Reventberg, president, EMEA, på Blue Yonder. 

Coca Cola HBC har 28 000 anställda och levererar drycker till över 600 miljoner konsumenter på tre kontinenter. Bolagets aktier är noterade på Londonbörsen, London Stock Exchange och på the Athens Exchange.

Fler nyheter

Största Geopolitiska riskerna 2021

Efter pandemiåret 2020 var alla överens om att Covid 19 var en katalysator för ett ökat fokus på risk och ”resiliens”, det vill säga motståndskraft, som kommer påverka supply chains och världshandel under lång tid. Världens största kapitalförvaltare, Blackrock Investment, har listat de tio mest sannolika geopolitiska riskerna 2021.

Läs mer »

AutoStore levererar sitt sexhundrade system

Omåttligt populära AutoStore nådde en milstolpe i och med DSV Solutions beställning av ett antal AutoStore-anläggningar till sin 3PL-verksamhet i nio länder. I och med affären levereras den sexhundrade robotanläggningen från norska AutoStore.

Läs mer »

Svenskt Näringsliv: “Svenska företag riskminimerar i den globala försörjningskedjan”

Av en ny enkät som genomförts av Svenskt Näringsliv framgår att svenska företag håller fast vid sina globala försörjningskedjor trots de negativa erfarenheterna under pandemin. Däremot uppger 80 % av de medverkande företagen att de ökar sina lager, 53 % att de skaffar sig fler alternativa leverantörer och 20 % att de avser att köpa från fler länder. Allt för att framöver minska risken för störningar i sina globala försörjningskedjor.

Läs mer »