DB SCHENKER TESTAR NY LEVERANSLÖSNING FÖR PAKET


– Vi erbjuder sedan länge hem- och ombudsleveranser. Nu testar vi ett helt nytt koncept tillsammans med företaget iBoxen som går ut på att vi levererar till boxar utomhus inom promenadavstånd för mottagaren. Vi kallar det bostadsnära leveranser, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker
.

En stor fördel med iBoxens lösning är att den är öppen för såväl transportörer som mottagare dygnet runt.

– De boxlösningar som finns idag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan har i vår portfölj, säger Viktor Strömblad.

iBoxen har som mål att under de närmaste fem åren sätta ut en leverans­box per 90 hushåll över hela Sverige, något som kommer innebära att många inte får mer än ett par hundra meter till närmaste leveransbox. När paket levererats öppnar mottagaren enkelt via en app och sitt BankID rätt fack med hjälp av en låslösning via företaget Qlocx och kan hämta sina varor.

– Det känns både glädjande och viktigt att ännu en stor transportaktör slutit avtal med iBoxen. Genom att ansluta sig till vår infrastruktur kan transportbolagen minska sina kostnader, både ekonomiskt och miljömässigt, samtidigt som de kan erbjuda slutkunden en tjänst som är både smidig, hållbar och mer tillgänglig, säger Anders Holm, COO och medgrundare till iBoxen.

– Vi ser ingen anledning för oss att bygga egna leveranspunkter, vi tror istället på samarbetet med iBoxen som en neutral aktör där vi kan fokusera på själva transporten. Det ger möjlighet till en väl utbyggd infrastruktur där mottagare kan erbjudas leveranser nära sitt hem kombinerat med DB Schenkers marknadsledande kvalitet, säger Viktor Strömblad. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »