DB SCHENKER TESTAR NY LEVERANSLÖSNING FÖR PAKET


– Vi erbjuder sedan länge hem- och ombudsleveranser. Nu testar vi ett helt nytt koncept tillsammans med företaget iBoxen som går ut på att vi levererar till boxar utomhus inom promenadavstånd för mottagaren. Vi kallar det bostadsnära leveranser, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker
.

En stor fördel med iBoxens lösning är att den är öppen för såväl transportörer som mottagare dygnet runt.

– De boxlösningar som finns idag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan har i vår portfölj, säger Viktor Strömblad.

iBoxen har som mål att under de närmaste fem åren sätta ut en leverans­box per 90 hushåll över hela Sverige, något som kommer innebära att många inte får mer än ett par hundra meter till närmaste leveransbox. När paket levererats öppnar mottagaren enkelt via en app och sitt BankID rätt fack med hjälp av en låslösning via företaget Qlocx och kan hämta sina varor.

– Det känns både glädjande och viktigt att ännu en stor transportaktör slutit avtal med iBoxen. Genom att ansluta sig till vår infrastruktur kan transportbolagen minska sina kostnader, både ekonomiskt och miljömässigt, samtidigt som de kan erbjuda slutkunden en tjänst som är både smidig, hållbar och mer tillgänglig, säger Anders Holm, COO och medgrundare till iBoxen.

– Vi ser ingen anledning för oss att bygga egna leveranspunkter, vi tror istället på samarbetet med iBoxen som en neutral aktör där vi kan fokusera på själva transporten. Det ger möjlighet till en väl utbyggd infrastruktur där mottagare kan erbjudas leveranser nära sitt hem kombinerat med DB Schenkers marknadsledande kvalitet, säger Viktor Strömblad. 

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »