Fr v Christian Granlund, VD för Vectura AS och Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

Dematic automatiserar hos norska Vectura AS

Dematic har vunnit en upphandling värd flera miljoner euro för en automatiserad uppsamlings- och sekvenseringslösning åt Vectura AS, Norges ledande logistikföretag för alkoholhaltiga drycker. Det nya automationssystemet är en utökning av företagets automatiserade pallager i Gjelleråsen i Norge, varifrån 50 miljoner enheter skickas varje år till det statliga Vinmonopolets butiker, återförsäljare och till mottagare i hotell- och restaurangbranschen. Projektet är planerat att färdigställas till sommaren 2020..

”Vi är mycket glada över att ha valts ut av Vectura för det här viktiga projektet, som har som mål att öka produktiviteten och kapaciteten i anläggningen i Gjelleråsen. Vi är säkra på att detta är starten för ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete mellan Vectura och Dematic,” säger Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

“Vårt företag tror på att skapa konkurrensfördelar genom att investera i vår värdekedja. Det här projektet hjälper till att framtidssäkra vår verksamhet genom att möjliggöra för oss att tillhandahålla den effektiva och responsiva servicen vi är kända för, samtidigt som vi växer. Vi litar på Dematics förmåga att hjälpa oss uppfylla det målet och ser fram emot ett nära samarbete”, säger Christian Granlund, VD för Vectura AS.

Fler nyheter

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.

Läs mer »

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Läs mer »

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

Läs mer »