Fr v Christian Granlund, VD för Vectura AS och Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

Dematic automatiserar hos norska Vectura AS

Dematic har vunnit en upphandling värd flera miljoner euro för en automatiserad uppsamlings- och sekvenseringslösning åt Vectura AS, Norges ledande logistikföretag för alkoholhaltiga drycker. Det nya automationssystemet är en utökning av företagets automatiserade pallager i Gjelleråsen i Norge, varifrån 50 miljoner enheter skickas varje år till det statliga Vinmonopolets butiker, återförsäljare och till mottagare i hotell- och restaurangbranschen. Projektet är planerat att färdigställas till sommaren 2020..

”Vi är mycket glada över att ha valts ut av Vectura för det här viktiga projektet, som har som mål att öka produktiviteten och kapaciteten i anläggningen i Gjelleråsen. Vi är säkra på att detta är starten för ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete mellan Vectura och Dematic,” säger Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

“Vårt företag tror på att skapa konkurrensfördelar genom att investera i vår värdekedja. Det här projektet hjälper till att framtidssäkra vår verksamhet genom att möjliggöra för oss att tillhandahålla den effektiva och responsiva servicen vi är kända för, samtidigt som vi växer. Vi litar på Dematics förmåga att hjälpa oss uppfylla det målet och ser fram emot ett nära samarbete”, säger Christian Granlund, VD för Vectura AS.

Fler nyheter

McKinsey: “AI bevisar sitt värde”

En ny studie från McKinsey (McKinsey Global Survey) slår fast att användningen av AI i traditionella affärsprocesser nu ökar med 25 % på årsbasis, vilket är en kraftig ökning enbart under det senaste året. De flesta företag som redan har börjat tillämpa AI ser tydliga, mätbara resultat av sina investeringar men uppger att de stora utmaningarna är att skala upp lösningarna, hantera olika risker och inte minst att kompetensutveckla den personal som blir överflödig eller i alla fall påverkas av AI-investeringarna.

Läs mer »

”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”

Chalmersforskarna Patrik Jonsson och Roger Lindau genomförde under 2018 en enkätundersökning med fokus på S&OP-processer (Sales and Operations Planning) i nordiska företag. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur svenska och nordiska företag arbetar med sin sälj- och verksamhetsplanering, vilka de vanligaste utmaningarna är och vilka effekter som åstadkoms med S&OP.

Läs mer »