Fr v Christian Granlund, VD för Vectura AS och Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

Dematic automatiserar hos norska Vectura AS

Dematic har vunnit en upphandling värd flera miljoner euro för en automatiserad uppsamlings- och sekvenseringslösning åt Vectura AS, Norges ledande logistikföretag för alkoholhaltiga drycker. Det nya automationssystemet är en utökning av företagets automatiserade pallager i Gjelleråsen i Norge, varifrån 50 miljoner enheter skickas varje år till det statliga Vinmonopolets butiker, återförsäljare och till mottagare i hotell- och restaurangbranschen. Projektet är planerat att färdigställas till sommaren 2020..

”Vi är mycket glada över att ha valts ut av Vectura för det här viktiga projektet, som har som mål att öka produktiviteten och kapaciteten i anläggningen i Gjelleråsen. Vi är säkra på att detta är starten för ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete mellan Vectura och Dematic,” säger Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

“Vårt företag tror på att skapa konkurrensfördelar genom att investera i vår värdekedja. Det här projektet hjälper till att framtidssäkra vår verksamhet genom att möjliggöra för oss att tillhandahålla den effektiva och responsiva servicen vi är kända för, samtidigt som vi växer. Vi litar på Dematics förmåga att hjälpa oss uppfylla det målet och ser fram emot ett nära samarbete”, säger Christian Granlund, VD för Vectura AS.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »