Robert Zander, vd DHL Freight Sverige. Foto: DHL

DHL utvidgar med 1 000 paketskåp

DHL utvidgar sitt leveransnätverk i Sverige med cirka 1 000 paketskåp under 2024 genom ett partnerskap med iBoxen och deras öppna infrastruktur med fokus främst på storstadsregionerna. Utökningen av DHLs nätverk av paketskåp ingår i företagets globala strategi att stärka sin förmåga och kapacitet inom e-handelssektorn.

DHLs investeringen är ett långsiktigt åtagande där även planer finns för en fortsatt elektrifiering av last mile-transporter, digitalisering av tjänster, utökat nätverk av paketskåp, nya tjänster och ökad varumärkeskännedom. Satsningen ska förbättra servicekvaliteten för onlinekunder och bättre tillgodose deras preferenser gällande shopping och frakt uppger DHL.

– E-handeln utvecklas hela tiden och på DHL utvecklas vi i takt med den. När vi nu utökar vår närvaro på den svenska marknaden strävar vi efter att göra ett bestående intryck på konsumenterna. Införandet av ett betydande antal paketskåp är ett första steg i vårt arbete med att öka tillgängligheten och ge ett starkare erbjudande till e-handlare och konsumenter. Vi vill vara det naturliga förstahandsvalet för de som skickar och de som köper, säger Robert Zander, vd DHL Freight Sverige.

Trenden med onlineköp är fortsatt stark med fler försändelser och fler e-handelskunder. Transportföretagens paketindex visar att paketvolymen ökade med nästan nio procent under 2023. I Sverige, där utlämningsställen traditionellt varit kundernas förstahandsval, har konsumentbeteendet utvecklats under de senaste åren och efterfrågan på olika leveransalternativ växer, med en ökande preferens för paketskåp. Konsumenternas föränderliga preferenser och krav omfattar olika faktorer som flexibilitet, pris, servicenivå, tillgänglighet och hållbarhet.

– Vi möter konsumenternas växande efterfrågan på olika leveranslösningar genom vår e-handelssatsning i Sverige. Genom att nyttja vår expertis, kvalitet och lokala nätverk inom både B2B och B2C, tillsammans med vårt omfattande internationella erbjudande, har vi en solid grund som gör att vi kan utöka våra tjänster och i förlängningen öka kundnöjdheten, säger Robert Zander.

Fler nyheter

Rapport från LogiMAT 2025

LogiMAT 2025 i Stuggart, en av Europas ledande logistikmässor, samlade i år över 1 600 utställare och tiotusentals besökare från hela världen. Mässan, som fokuserar på intralogistik och processoptimering, bjöd på en imponerande bredd av innovationer med allt från avancerad robotteknik till hållbara lösningar för framtidens logistik. Årets upplaga präglades av en känsla av framtidstro – inte bara optimism, utan en konkret vilja och förmåga att investera.

Läs mer »

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »