DPDgroup och PostNord förlänger paketsamarbete

Franska DPDgroup (Le Groupe La Poste) – det största internationella nätverket för paketleveranser i Europa – förnyar sitt samarbete för paketleveranser med PostNord, genom ett nytt samarbetsavtal för de kommande fem åren.

PostNord samarbetar med DPDgroup för sina internationella paketvolymer som skickas från Danmark, Sverige, Norge och Finland till övriga Europa. Omvänt gör DPDgroup detsamma från sitt europeiska nätverk till Norden. Partnerskapet inleddes 2002 och har under de senaste 20 åren vuxit stadigt. De båda bolagens nätverk av paketutlämningsställen är en viktig resurs för att öka e-handeln mellan de fyra nordiska länderna och övriga Europa. Som en del av det nya partnerskapsavtalet blir internationella paketleveranser från DPDgroup tillgängliga i butik, 2Shop delivery, även i Norge, via 1 600 norska 2Shop-utlämningsställen. Från och med april 2020 erbjuds därmed 2Shop-leveranser som leveransalternativ i alla nordiska länder. Båda parterna erbjuder dessutom digitala gränssnitt för mottagarna för att kunna spåra gods och förbättra sin leveransupplevelse.

– DPDgroup och PostNord har haft ett partnerskap länge och jag är glad att vi har förlängt vårt avtal. För PostNord är det oerhört viktigt att fortsätta utöka våra internationella aktiviteter och avtalet med DPDgroup passar fint i det sammanhanget, säger Peter Kjaer Jensen, vice vd för PostNord Group.

Det förnyade samarbetet innebär att PostNord och DPDGroup fortsättningsvis kan erbjuda gränsöverskridande lösningar för e-handel till och från Norden, erbjuda ett nätverk med 46 000 utlämningsställen samt årligen frakta ca 10 miljoner paket från och till Norden.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »