Tony Edmundsson, Managing Partner på BEV_r.

”Dyr bil måste ha billiga mil” 

BEV_r är ett svenskt mjukvaruföretag som utvecklar digitala lösningar för optimering av rutter och laddningsinfrastruktur. Målet är att påskynda och stötta elektrifieringen av de tunga vägtransporterna. 

För att elektrifieringen av tunga transporter ska vara lönsam behöver transportföretag ta kontroll över sin energiförsörjning. Det menar Tony Edmundsson som är Managing Partner på BEV_r, vilket är en akronym för Battery Electric Vehicle routing. 

– Transportbranschen behöver förstå att de måste äga energifrågan. Dyr bil måste ha billiga mil och för att få ihop kalkylen behöver omkring 60-80 procent av laddningen ske i egen regi. Att enbart köpa in laddningstjänster blir en dyr lösning, därför behöver åkerier och transportföretag investera i egen laddinfrastruktur‚ säger Tony.

När transportföretag investerar i laddinfrastruktur öppnas en möjlighet för att dela på gemensamma resurser eftersom många depåer står tomma under dagtid när bilarna är ute på uppdrag och då kan infrastrukturen i stället nyttjas av andra transportföretag. Ett högre resursutnyttjande gör också att priset per laddning kan pressas.

Allt fler ser fördelarna

BEV_r grundades 2023 och fick sina första kunder 2024. Behovet av en plattform som kan integrera laddning och logistik har funnits länge, men nu börjar fler transportföretag och åkerier inse fördelarna, menar Tony.

– Behovet av den här typen av plattform har egentligen funnits länge, men först nu börjar transportföretag och åkerier få upp ögonen för nyttan. Vi har själva stött på de utmaningar som transportbranschen står inför i samband med övergången till tunga elektriska lastbilar. Vår plattform Charge-Route tar hänsyn till godsflöden, fordonsparker och chaufförer för att skapa en mer intelligent översikt över och användning av laddningsstrukturen. Ruttoptimeringen drivs i sin tur av AI, och ser till att laddning sker där den behövs, när den behövs.

I dagsläget har BEV_r kunder som LBC Frakt i Värmland, som har en stor laddinfrastruktur och ett allt större antal elektriska fordon samt det finska transportföretaget Casa Delivery, som är ett helt elektriskt åkeri med verksamhet i hela Finland och i stora delar av norra Sverige. 

”Växer med en laddsite i veckan”

BEV_r växer stadigt för varje vecka och för närvarande finns omkring 200 aktiva fordon i plattformen. Även om fokus just nu ligger på Skandinavien, ser man stora möjligheter internationellt.

– Just nu växer vi med en laddsite i veckan, vilket är väldigt bra. Samtidigt tittar vi på den globala marknaden, särskilt USA där utvecklingen går snabbt. Men vi vill först bli riktigt duktiga här hemma innan vi tar de stora stegen internationellt, säger Tony, och trycker på vikten av att se elektrifieringen som en möjlighet snarare än en utmaning.

– Transportbranschen har gått för långsamt fram när det kommer till att anamma ny teknik. Det här är en chans att effektivisera och bli smartare i takt med att tekniken blir mer tillgänglig.

Text: Marika Karlöf

Fler nyheter