Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket på PostNord Sverige. Foto: privat/LinkedIn

E-barometern: ”optimistiska e-handlare”

Tre av tio e-handlare tror på en ökad försäljning de sista månaderna 2023, vilket är en stor förändring mot i fjol, och e-handeln ökar igen för första gången sedan 2021 enligt E-barometern för tredje kvartalet.

E-handelns tillväxt var två procent under tredje kvartalet. Bäst gick det för Apotekshandeln som ökade med mer än 20 procent, samt för Kläder & skor och Hemelektronik som båda ökar med två procent.

– Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar Apoteksbranschen extra mycket. Sport & Fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket på PostNord Sverige.

Rapporten fokuserar på Black Week och julhandeln. Konsumenterna uppger att allt större del av julklappsinköpen förflyttas till Black Week. En tredjedel av julklappsinköpen görs under den perioden. Nästan fyra av tio e-handlare uppger att de märker av en förflyttning. Den kategori som är mest populär att e-handla julklappar ifrån är Böcker och media och den kategori som är populäras i julhandeln överlag är kläder och skor. Skönhet och hälsa har fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.  

I E-barometern mäter vi hur e-handlarnas lönsamhet och försäljning påverkas av Black Week. 42 procent uppger att de påverkas positivt gällande ökad försäljning medan något färre, 28 procent, uppger att även lönsamheten påverkas positivt. Det är endast 10 procent av e-handlarna som i år erbjuder större rabatter än i fjol under Black Week.

– Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, säger Marie Rudolfsson.

Fler nyheter

Paulig och Einride i samarbete för elektrifierade transporter

Livsmedelskoncernen Paulig tar ett steg mot en mer hållbar logistik genom att samarbeta med Einride, fraktteknikföretaget som levererar digital, elektrisk och autonom transport. Tillsammans strävar de efter att reducera CO2e-utsläppen genom att elektrifiera Pauligs största transporter av Santa Maria-produkter i Sverige, med en planerad utsläppsminskning på upp till 87 procent på utvalda rutter. Samarbetet är ett steg i Pauligs ambition att halvera sina utsläpp från hela värdekedjan fram till 2030.

Läs mer »

Kappahl Group väljer Vanderlande och Consafe Logistics som partners för ny distributionscentral

Under 2026 flyttar Kappahl Group logistiken från sin nuvarande distributionscentral i Mölndal till ett nybyggt logistikcenter i Arendal vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att det blir Vanderlande som kommer leverera automationslösningarna i den 34 000 kvadratmeter stora fastigheten och Consafe Logistics levererar mjukvaran ASTRO WMS som ska styra hela anläggningen.

Läs mer »