Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket på PostNord Sverige. Foto: privat/LinkedIn

E-barometern: ”optimistiska e-handlare”

Tre av tio e-handlare tror på en ökad försäljning de sista månaderna 2023, vilket är en stor förändring mot i fjol, och e-handeln ökar igen för första gången sedan 2021 enligt E-barometern för tredje kvartalet.

E-handelns tillväxt var två procent under tredje kvartalet. Bäst gick det för Apotekshandeln som ökade med mer än 20 procent, samt för Kläder & skor och Hemelektronik som båda ökar med två procent.

– Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar Apoteksbranschen extra mycket. Sport & Fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket på PostNord Sverige.

Rapporten fokuserar på Black Week och julhandeln. Konsumenterna uppger att allt större del av julklappsinköpen förflyttas till Black Week. En tredjedel av julklappsinköpen görs under den perioden. Nästan fyra av tio e-handlare uppger att de märker av en förflyttning. Den kategori som är mest populär att e-handla julklappar ifrån är Böcker och media och den kategori som är populäras i julhandeln överlag är kläder och skor. Skönhet och hälsa har fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.  

I E-barometern mäter vi hur e-handlarnas lönsamhet och försäljning påverkas av Black Week. 42 procent uppger att de påverkas positivt gällande ökad försäljning medan något färre, 28 procent, uppger att även lönsamheten påverkas positivt. Det är endast 10 procent av e-handlarna som i år erbjuder större rabatter än i fjol under Black Week.

– Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, säger Marie Rudolfsson.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »