Casper Ödeen, Development Manager på Power.

Elektronikkedjan Power bygger ut sin automationslösning från Element Logic

I början av 2023 tog elektronikkedjan Power – som bedriver e-handel och har fysiska butiker i Norge, Finland, Danmark och Sverige – över 29 av Mediamarkts svenska butiker och gjorde samtidigt en översyn av den AutoStore-lösning som etablerades redan 2017 i Skillingaryd, strax söder om Jönköping.

Genom att Power tar över alla tidigare Mediamarkt-butiker behöver deras lager- och logistiklösning hänga med på de nya förutsättningarna på den svenska marknaden. Utökningen är kopplad till en förväntad tillväxtökning via etablering i Sverige men även en organisk tillväxt i övriga länder. Power har sedan tidigare en AutoStore med drygt 46 000 lådor, 54 robotar och 13 portar. Nu gör man plats för ytterligare 40 000 lådor, där 10 000 installeras i ett första steg, samt 24 nya R5-robotar, 7 nya conveyor & carousel portar och en plocktunnel.

– Under de senaste sex åren har Power satsat på automation och digitalisering av våra processer. Utöver AutoStore så har även kringutrustning legat i fokus för kartongresning, förslutning och etikettering. En robot för pallbyggning har investerats i men det hade inte varit möjligt utan AutoStores effektivitet och skalbarhet som gör att automationen kan växa i takt med organisationen. All satsning som vi gör i samarbete med Element Logic innebär att våra medarbetare kan få en bättre arbetsmiljö och vi kan lägga tiden på det som är värdeskapande för kunden, säger Casper Ödeen, Development Manager på Power.

– Power är en kund som ligger långt fram i sina automationsval. De var tidiga med AutoStore och här i Skillingaryd har man valt att satsa på utökad automation för att vara effektiva, säkra en starkare leverans till sina kunder samtidigt som man får en förbättrad ergonomi, säger David Olsson, Account Manager på Element Logic, Sweden. Powers utbyggda AutoStore-anläggning beräknas vara klar 1 april och i full drift i maj 2023.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »