Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.

Element Logic automatiserar DB Schenkers nya logistikanläggning

DB Schenker Logistics tar över driften av modeföretaget MQ Marqets lagerhantering, i sitt logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg. Den större delen av MQ Marqets lösning kommer att automatiseras med AutoStore – en robotbaserad automationslösning som levereras av Element Logic.

DB Schenker erbjuder AutoStore som en del av sina lagerlösningar för att bättre kunna betjäna kunder inom elektronik-, fordons-, e-handels- och omnichannel-industrier. AutoStore är ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Något som förbättrar driftseffektiviteten, ergonomin samt sparar fasta och rörliga kostnader. I slutändan innebär det snabbare ledtider och en förhöjd köpupplevelse för slutkunden. 

Utformad för e-handel och butikspåfyllnad

AutoStore-lösningen för modekedjan MQ Marqet AB kommer att implementeras i augusti 2021. Lösningen i det här fallet innehåller förutom robotar, backar och plockstationer också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Det är en logistiklösning som är utformad för att kombination med andra automatiseringstekniker kunna hantera såväl e-handel som butikspåfyllnad för MQ Marqet. 

Kan användas av flera kunder samtidigt
AutoStore-lösningen består av 25 000 backar, 6 karusellportar och 26 robotar som plockar. Förutom att sköta driften åt MQ Marqet har DB Schenker den strategiska ambitionen att utöka AutoStore-lösningen att den kan användas av flera kunder samtidigt – med fokus på ökad tillgänglighet och service för slutkunden.
– Vi är givetvis väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten till Automation och just AutoStore, samt att få möjlighet att göra det med en sådan erfaren partner som Element Logic säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.

Fler nyheter

PMI: Fortsatt uppåt i industrin – Sverige sticker ut

Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober och är därmed i tillväxtzonen fjärde månaden i rad. Sedan bottennivån i fjol har indexet stigit med drygt tretton indexenheter och närmar sig dess historiska genomsnitt på 54,3.

Läs mer »