Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.

Element Logic automatiserar DB Schenkers nya logistikanläggning

DB Schenker Logistics tar över driften av modeföretaget MQ Marqets lagerhantering, i sitt logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg. Den större delen av MQ Marqets lösning kommer att automatiseras med AutoStore – en robotbaserad automationslösning som levereras av Element Logic.

DB Schenker erbjuder AutoStore som en del av sina lagerlösningar för att bättre kunna betjäna kunder inom elektronik-, fordons-, e-handels- och omnichannel-industrier. AutoStore är ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Något som förbättrar driftseffektiviteten, ergonomin samt sparar fasta och rörliga kostnader. I slutändan innebär det snabbare ledtider och en förhöjd köpupplevelse för slutkunden. 

Utformad för e-handel och butikspåfyllnad

AutoStore-lösningen för modekedjan MQ Marqet AB kommer att implementeras i augusti 2021. Lösningen i det här fallet innehåller förutom robotar, backar och plockstationer också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Det är en logistiklösning som är utformad för att kombination med andra automatiseringstekniker kunna hantera såväl e-handel som butikspåfyllnad för MQ Marqet. 

Kan användas av flera kunder samtidigt
AutoStore-lösningen består av 25 000 backar, 6 karusellportar och 26 robotar som plockar. Förutom att sköta driften åt MQ Marqet har DB Schenker den strategiska ambitionen att utöka AutoStore-lösningen att den kan användas av flera kunder samtidigt – med fokus på ökad tillgänglighet och service för slutkunden.
– Vi är givetvis väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten till Automation och just AutoStore, samt att få möjlighet att göra det med en sådan erfaren partner som Element Logic säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »