Fr.v. Pieter Feenstra, CEO Addverb EMEA, Håvard Hallås, Chief Commercial Officer Element Logic.

Element Logic satsar på AMR:s – ingår partnerskap med Addverb Technologies

Element Logic ger sig in i den snabbväxande marknaden för Autonoma Mobila Robotar, AMRs, genom ett partnerskap med indiska Addverb Technologies. Med ökad osäkerhet, behov av flexibilitet och färre nyproducerade lager ökar AMR-marknaden snabbt. Element Logic kommer att integrera Addverbs lösningar för AMR:s (autonoma mobila robotar) i sin befintliga portfölj, tillsammans med en mjukvaruplattform för fleet management.

Samarbetet med Addverb ska öppna nya möjligheter för Element Logic att erbjuda sina kunder flexibla lösningar för transport, konsoliderings- och sekvensbuffertar före och efter plockprocessen i en AutoStore.

– Efter en intensiv sökande efter en partner som kan stödja Element Logic i internationella projekt, har vi hittat en tekniskt väletablerad och pålitlig partner i Addverb. Detta är ett viktigt steg för att ge kunderna en ännu starkare konkurrensfördel genom att utöka portföljen för komplett lagerautomation. Vi är glada och ser fram emot att växa tillsammans med Addverb och de möjligheter partnerskapet kommer att ge, säger Håvard Hallås, Chief Commercial Officer i Element Logic.

2021 uppgick världsmarknaden för AMRs till 18 miljarder dollar enligt analysbolaget LogisticsIQ och enligt olika analysföretag väntas den heta AMR-marknaden växa med mellan 16-35 procent till och med 2030.

– Vi är glada över att ingå detta partnerskap med Element Logic och stolta över att arbeta tillsammans med en så prestigefylld aktör i branschen, känd över hela Europa och globalt. Vår förmåga att möta marknadens efterfrågan kommer att öka exponentiellt, vilket ger tillgång till en komplett lösning som kombinerar AutoStore-system och mobila robotar. Vi tror att den starka portföljen, innovationsexperten och djupet av resurser vi sammanför genom detta partnerskap kommer att göra det möjligt för oss att skapa ännu mer värde för våra kunder, säger Pieter Feenstra, Addverbs CEO för EMEA.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »