John Pearson, chef för DHL Deutsche Posts affärsområde EXPRESS.

GooGreen Plus – ny tjänst för minskade koldioxidutsläpp

DHL Express lanserar ”GoGreen Plus”, som beskrivs som en ny tjänst för att minska koldioxidutsläpp kopplade till kundernas försändelser, genom att använda Sustainable Aviation Fuel (SAF). Tjänsten lanseras i åtta länder under februari, varav Sverige är ett. Därefter blir tjänsten globalt tillgänglig under de närmaste månaderna.

DHL Express är den första globala expressleverantören som erbjuder denna tjänst som initialt kommer att lanseras i Storbritannien, strax följt av Italien, Danmark, Sverige, Kanada, Australien, Sydafrika och Förenade Arabemiraten. Med start under februari kommer kunder baserade i dessa länder att ha möjlighet att välja GoGreen Plus när de väljer sin transportservice via MyDHL+, företagets webbplattform för bokning och spårning av försändelser. Tjänsten är utformad att vara fullt flexibel eftersom den kan väljas för enskilda försändelser.Tjänsten blir globalt tillgänglig för alla DHL Express kunder under de kommande månaderna och kunderna får chansen att skräddarsy den CO2e minskning de önskar uppnå och mängden SAF de använder. Den nya GoGreen Plus-tjänsten är möjlig efter DHL:s senaste samarbeten med bp och Neste för att leverera SAF till DHL Express-hubbar runt om i världen. Den förnybara delen av det innovativa bränslet produceras av spilloljor. SAF som är gjort på avfall och rester kan ge minskningar av utsläpp av växthusgaser med upp till 80 % under dess livscykel jämfört med det konventionella jetbränslet som det ersätter.

– Vi vet att våra kunder är engagerade i att minska sin miljöpåverkan så det är viktigt att vi ger dem möjlighet att göra det. Jag är glad över att vår investering i SAF nu kan nyttjas fullt ut av kunderna för att de ska kunna minska utsläppen från sina försändelser. SAF är för närvarande den primära vägen för att minska koldioxidutsläppen inom flyg, så detta är det mest effektiva sättet att hjälpa våra kunder att göra sina egna försörjningskedjor mer hållbara, säger John Pearson, CEO för DHL Desutsche Posts affärsområde EXPRESS.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »