HallandsHamnar automatiserar sin tullhantering

HallandsHamnar är en av Sveriges tio största hamnar och växer snabbt. Företaget har verksamhet i både Halmstad och Varberg där man erbjuder kundanpassade helhetslösningar inom områdena hamn, terminal och lager. För att fortsätta skapa tillväxt, ge långsiktigt god lönsamhet och gynna utvecklingen på västkusten har HallandsHamnar valt att införa en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes, GCT, Global Customs and Transport.  

– Vi gör det här för att vi ser stora vinster med det. Vi ser hela tiden över vårt sätt att arbeta och vilka verktyg vi använder oss av för att bli smartare och mer effektiva. Med GCT-lösningen från Descartes kommer vi på ett betydligt enklare sätt kunna sköta vår tullhantering och våra kontakter med olika speditörer, säger Henrik Nanfeldt, Operativ Chef på HallandsHamnar.  

Tullhanteringslösningen ger HallandsHamnar möjlighet att elektroniskt ta emot och hantera tulldokument och generera export- och importdokumentation i en helt integrerad process.

– Vår tullhanteringslösning GCT är främst riktad till företag med höga krav på en effektiv tull- och transporthantering. Vi tror de kommer få stor nytta av plattformen då vi av erfarenhet vet att den hjälper till att reducera våra kunders kostnader och slimma deras processer. Vi ser fram emot att få följa deras resa mot en smartare och mer automatiserad tullhantering, säger Martin Jeppsson, tullexpert och Product Manager på Descartes.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »