Hälsokraft effektiviserar sitt lagerplock med över 400 procent

I juni 2023 flyttade hälsokostkedjan Hälsokraft till sitt nya logistikcenter i Tumba. För att fortsätta att serva kunderna effektivt och öka servicegraden investerade bolaget i en AutoStore-lösning från Element Logic. Hälsokraft startades 1993 och bedriver e-handel och butikshandel genom 60 handlarägda butiker över hela Sverige.

– Automationslösningen med AutoStore har på kort sikt inneburit en högre och mer effektiv produktion för såväl in- som utflödet av varor. Dessutom har vi fått en ökad servicegrad och en högre plockhastighet. Den skalbara lösningen ger oss nu möjlighet att fortsätta vår tillväxtresa, samtidigt som vi stärker kundupplevelsen. Utöver den ökade kundnöjdheten ser vi också att våra medarbetare trivs mer, eftersom AutoStore är en smidig och driftsäker logistiklösning. Vi har haft ett fantastiskt bemötande från Element Logic från dag ett vilket har varit en stor faktor till att vi lyckades genomföra en så framgångsrik integration, säger Rani Malk, vd på Hälsokraft.

Den första installationen innehåller 13 500 lådor, men man har redan gjort plats för att kunna skala upp till 15 000 lådor. Dessa kommer att hanteras i AutoStore-griden av 26 robotar, vilket betyder ganska många robotar på liten yta. Det innebär en platseffektiv lösning som ger en effektivitet på 700 binpresentationer i timmen. Därmed blir Hälsokrafts lagerplock 4-5 gånger effektivare än tidigare. I installationen ingår även 6 portar (med plats för 2 ytterligare) i silokonstruktion för att enkelt kunna skalas upp med takeaway bana.. 

– Hälsokrafts betydande ökning i plockeffektiviteten kommer att möjliggöra ännu bättre kundservice samtidigt som förutsättningarna för lönsamhet stärks kraftigt, säger Jörgen Andersson, Sales Director på Element Logic Sverige. 

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »