Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.  

– AutoStore är en nödvändig och smart lösning för att fortsätta nå våra fortsatta tillväxtmål utan att byta lokal vartannat år. Våra tillväxtmål ställer krav på att erbjuda kunderna större sortiment och där ger AutoStore oss möjligheten att lagra fyra gånger mer produkter på samma yta, säger Filip Klasson, vd på Hatstore. 

Hatstore grundades 2011 och har sedan dess gjort en snabb tillväxtresa. Idag har Hatstore internetbutiker i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Spanien, Storbritannien och Nederländerna. Antalet kunder tillkommer nu i mycket snabb takt vilket ökar kraven på en snabb, precis och skalbar logistik. AutoStore är en robotlösning som bygger på att alla produkter i lagret förvaras i backar som staplas på varandra. Robotarna rör sig över backarna och flyttar backarna till portar där produkterna plockas ut. Leveransen från Element Logic består av 18 robotar och 12 000 backar. Den robotdrivna lagerlösningen bidrar med effektivitet, precision och skapar helt nya möjligheter till skalbarhet för att hantera tillväxt och säsongstoppar.

– Kombinationen av AutoStore, annan automation vi har sen tidigare samt all kompetens bland vår fantastiska personal kommer att skapa ett e-handelslager i absolut framkant. Det ger oss möjligheten att erbjuda våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Filip Klasson, VD på Hatstore.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »