Anders Fjeld, vd på Kid ASA, som äger Hemtex.

Hemtex väljer automation från Element Logic

Heminrednings- och hemtextilföretaget Hemtex flyttar från sitt tidigare 3PL-lager och tar över sin lagerlogistik i egen regi, i en nybyggd fastighet i Viared, Borås. Det nya logistikcentret utrustas med automation från Element Logic, bland annat robotsystemet AutoStore.

Hemtex, som har 130 butiker i Sverige, Finland och Estland samt en snabbt växande e-handel, ägs av den norska, börsnoterade koncernen Kid ASA, som i slutet av 2022 hade totalt 286 butiker. Kid-koncernen, som har 156 butiker i Norge under Kid Interiør som är en motsvarighet till Hemtex, har sedan 2020 en AutoStore-anläggning från Element Logic i sitt logistikcenter utanför Oslo. I Hemtex automationslösning ingår en AutoStore med 35 000 backar och 38 robotar. Dessutom ingår bland annat ett conveyorsystem samt automation för avfallshantering, sortering och specialpackning i kartonger och påsar. Lösningen styrs av Element Logics mjukvara eManager.

– Vi har god erfarenhet av Element Logic och AutoStore från vårt centrallager i Norge, och har utifrån grundliga bedömningar valt att utöka samarbetet när vi nu etablerar ett nytt och separat centrallager i Sverige, säger Anders Fjeld, vd på Kid ASA.

– Hemtex tar kontroll över hela sin automationskedja och satsar på effektiv automation som kommer hjälpa dem att öka sin lönsamhet. Jag ser fram emot att följa deras logistikutveckling på Hemtex hemmaplan i textilstaden Borås, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.

Planerad start för Hemtex nya AutoStore-lager i Viared är under våren 2023. Element Logics installation hos Hemtex: 35 000 backar (med framtida plats för 50 000 backar) 38 robotar (kan utökas) 9 portar för plock och putaway (med framtida plats för 16 portar) 900 orderrader per timme (ökar med fler portar och robotar).

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »