H&M, Sergels Torg, Stockholm

H&M pausar sina inköp – står fast vid lagda order

I Tyskland har H&M fått stark kritik för sitt beslut att skjuta upp hyresbetalningarna för de 460 butiker som har stängts i kölvattnet på covid-19. Samtidigt visar bolaget upp en annan sida och accepterar att ta emot och betala för samtliga leveranser av redan producerade kläder från sina tillverkare. H&M gav beskedet när klädtillverkare världen över drabbas hårt av avbeställningar och försenade leveranser till följd av pandemin.

”Vi kommer att stå fast vid våra åtaganden gentemot tillverkarna genom att acceptera leverans av de plagg som redan är producerade eller i produktion”, säger H&M i ett pressmeddelande, där man även lovar att inte omförhandla priset på redan lagda beställningar. Däremot pausar man ytterligare order tillsvidare i avvaktar på hur situationen i världen utvecklas.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »