IKEA firar 80 år med utställningen ”Hej Ingvar” – om affärsmannen och ledaren

I år skulle Ingvar Kamprad (1926-2018) ha fyllt 97 år, samtidigt som hans livsverk IKEA fyller 80 år. Detta uppmärksammas bland annat i två nya utställningar på IKEA Museum i Älmhult; ”Hej Ingvar” och ”IKEA genom tiderna”. Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik.

Utställningen Hej Ingvar! ger en nära och personlig inblick i Ingvar Kamprads liv. Genom tidigare opublicerade intervjuer – med bland annat tidigare medarbetare, IKEA-legender samt gamla vänner och bekanta – ska besökarna få en djupare förståelse för mannen bakom fenomenet IKEA.

– I den här utställningen har vi valt att fokusera på Ingvar Kamprads okonventionella sätt att göra affärer och leda ett företag. Han var en orädd och intresserad ledare som alltid såg människorna omkring sig, säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.  

Endast 17 år gammal inledde Kamprad sin enastående karriär med att sälja pennor och tändstickor i Småland. Med åren utvecklade han ett globalt möbelföretag och ett ikoniskt varumärke som har bidragit till att göra Sverige känt världen över. 

Gigant inom supply chain och logistik

Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik. Detta återspeglas bland annat i allt från företagets långa, lönsamma leverantörsrelationer, kostnadsfokus och ständiga förbättringar till platta paket och en långt driven kontroll över hela värdekedjan. Strax efter Kamprads bortgång 2018 publicerade SCE artikeln Giganten inom logistik och supply chain – som kan laddas ner som pdf här.

Den andra nya utställningen på IKEA Museum, ”IKEA genom tiderna” tar med besökaren på en tidsresa genom varumärkets historia. Båda utställningarna hade premiär den 15 juni.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »