J-Spec satsar på automation från Element Logic

J-Spec är specialister på eftermarknadstillbehör för bilar. All försäljning sker på nätet och när ett nytt lager och kontor byggs i Karlstad investerar J-Spec samtidigt i automationssystemet AutoStore från Element Logic. 

Företaget J-Spec grundades 2005 av bilentusiaster, då som pionjärer inom import av begagnade japanska sportbilar. Efter några år avvecklades bilimporten och man satsade på en webbshop med bildelar och tillbehör. Snabbast möjliga leveranser och hög lagereffektivitet är av största vikt för J-Spec. Det var grunden för beslutet att automatisera sitt lager med en AutoStore.
Installationen hos J-Spec består initialt av 5 000 lådor och 6 robotar, men systemet är förberett för att skalas upp till 15 000 lådor.

– Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Kunden är alltid i centrum och därför vill vi erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatisering med Element Logic. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida vår tillväxt, säger Fredrik Nilsson som är en av J-Specs delägare.

– Vi skapade en lösning som möter J-Spec där de är nu, men som de också kan skala upp i framtiden. De får ett lättöverskådligt system och behöver inte längre hålla koll på hyllorna. Och med den kapacitet företaget har investerat i så kommer de att kunna göra hela sitt nuvarande dagsplock på en halvdag, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »