J-Spec satsar på automation från Element Logic

J-Spec är specialister på eftermarknadstillbehör för bilar. All försäljning sker på nätet och när ett nytt lager och kontor byggs i Karlstad investerar J-Spec samtidigt i automationssystemet AutoStore från Element Logic. 

Företaget J-Spec grundades 2005 av bilentusiaster, då som pionjärer inom import av begagnade japanska sportbilar. Efter några år avvecklades bilimporten och man satsade på en webbshop med bildelar och tillbehör. Snabbast möjliga leveranser och hög lagereffektivitet är av största vikt för J-Spec. Det var grunden för beslutet att automatisera sitt lager med en AutoStore.
Installationen hos J-Spec består initialt av 5 000 lådor och 6 robotar, men systemet är förberett för att skalas upp till 15 000 lådor.

– Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Kunden är alltid i centrum och därför vill vi erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatisering med Element Logic. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida vår tillväxt, säger Fredrik Nilsson som är en av J-Specs delägare.

– Vi skapade en lösning som möter J-Spec där de är nu, men som de också kan skala upp i framtiden. De får ett lättöverskådligt system och behöver inte längre hålla koll på hyllorna. Och med den kapacitet företaget har investerat i så kommer de att kunna göra hela sitt nuvarande dagsplock på en halvdag, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Fler nyheter

PEQ blir huvudägare i Inquire

Private Equity-bolaget PEQ blir huvudägare i 4PL-bolaget InQuire. Med PEQ som ägare får InQuire möjlighet att utveckla sin modell för hållbar transportlogistik uppger företagen i ett pressmeddelande.

Läs mer »