Maria Andersson, Supply Chain Director på K-rauta (Foto: K-Group).

K-Rauta förbättrar sina logistikprocesser med Unifaun TMS

Byggvaruhuset K-Rauta, en del av Kesko (K Group) har valt Unifaun TMS för att boka transporter och hantera sina logistikprocesser. De kommer börja med att använda Unifaun TMS för sändningar från sina butiker till slutkund samt mellan butiker och till centrallagret i Örebro. K-Rauta ställer höga krav på sina produkter och vet att kvalitet lönar sig i längden. De värderar kunskap och kvalitet högt, vilket även visar sig i valet av TMS-system.

– Förutom en hög teknisk kompetens och servicenivå så är en effektiv logistiklösning viktig för oss. Våra butiker är platsen där vi möter våra kunder och vi behöver en flexibel logistiklösning som täcker allt från det dagliga behovet till akut materielbehov i samband med driftstörningar. Vi vill alltid se till att våra kunder får det de har beställt, på rätt plats och i rätt tid. Allt detta kan Unifaun ge oss, därför kändes valet enkelt, säger Maria Andersson, Supply Chain Director på K-rauta. K-Rautas butik i Järfälla är först ut med att börja använda Unifaun TMS, sedan följer de övriga butikerna.

Unifaun erbjuder innovativa och högkvalitativa TAS-/TMS-lösningar för varuägare, transportörer och mottagare i det europeiska ekosystemet för transport. Under 2019 hanterades över 300 miljoner sändningar av Unifauns system. Bolaget har drygt 200 anställda i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Holland, Belgien, Tyskland och Polen.

Fler nyheter

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

Läs mer »

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Läs mer »