Maria Andersson, Logistikdirektör Kesko. Foto: David Lagerlöf

Kesko satsar på automationslösning från Element Logic

Kesko Sverige, som består av K-Rauta, K-Bygg och Onninen, erbjuder ett omfattande utbud av produkter för såväl proffs som slutkonsument. För att ytterligare utveckla sin logistik och säkra att kunden får sina beställningar på rätt plats och i rätt tid har Kesko beslutat att investera i en AutoStore från Element Logic, i sitt centrallager i Örebro.

Kesko startar med en relativt liten AutoStore-lösning, men som ger en omedelbar yteffektivitet och som kan skalas upp för framtida behov. I installationen ingår en silokonstruktion, för att kunna addera annan utrustning som take-away bana och andra enheter. Plockeffektiviteten uppges ligga på 150 binpresentationer i timmen.

– Kesko satsar på den svenska marknaden och med ett brett produkterbjudande inom både bygg- och teknisk handel är centrallagret ett viktigt nav för vår logistik. Vi vill kontinuerligt effektivisera vår logistik och har valt att samarbeta med Element Logic i installationen av en lagerautomation från AutoStore, eftersom vi då får möjlighet att samarbeta med marknadsledare på området, säger Maria Andersson, Logistikdirektör Kesko.

För Kesko är det avgörande att kunna erbjuda en hög servicegrad vare sig det rör sig om produktfrågor, beställningsvaror eller mer komplicerade projektleveranser. Därför har man genom åren utvecklat och förädlat en rad tjänster för att förenkla kundresan, som specialtransporter, tidsanpassade leveranser och anpassade kundlager.

– Kesko är en imponerande koncern som nu tar nästa naturliga steg i sin automationsresa för en ökad yteffektivitet och plockeffektivitet. Satsningen på AutoStore handlar i grund och botten om att kunna erbjuda sina kunder en ökad leveranssäkerhet, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Element Logics installation i siffror: 10 000 lådor (med plats för 15 000 lådor), 2 portar (med plats för ytterligare 4) samt 6 robotar.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »