Fr.v. Carola Lundell, Executive Vice President och David Heeroma, EVP Group Operations, båda på KICKS Group.

Premiär för KICKS nordiska omnilager med automation från KNAPP

KICKS Groups (KICKS och Skincity) nya omnilager vid E4 i Rosersberg, strax norr om Stockholm har just startat upp. Lagret blir KICKS Group’s nav för all varuförsörjning till både de 226 butikerna och e-handelskunder i Sverige, Norge och Finland. Anläggningen omfattar 29 000 kvadratmeter och kommer att sysselsätta cirka 90 medarbetare.

– Med vårt nya omnilager kommer vi att kunna säkra en effektiv, skalbar och hållbar logistiklösning på alla våra marknader samtidigt som vi kommer vara väl rustade för att stärka vår marknadsposition ytterligare och skapa förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt,” säger Carola Lundell, Executive Vice President, KICKS Group.

KICKS Group investerar 200 miljoner i det högautomatiserade lagret som ska framtidssäkra bolagets lager och logistik. Anläggningen är nu driftsatt och de första kundorderna har gått i väg.

– Att vårt nya omnilager nu står klart är en viktig milstolpe för KICKS och en strategisk framtidssatsning. Vår målsättning i projektet var att gå från manuell hantering till helt automatiserade processer, och för detta sökte vi en stabil, flexibel och skalbar lösning. I slutänden valde vi KNAPP och deras OSR ShuttleTM EVO (Order Storage Retrieval). Implementeringen har gått enligt plan, vi har testkört anläggningen i 6 månader och är nu i november 2023 redo för att Go Live. Med facit i hand kan jag säga att det har varit tacksamt att samarbeta med KNAPP, som har resurserna och förmågan att ta ett helhetsansvar, säger David Heeroma, EVP Group Operations, KICKS Group.

Ökad snabbhet och produktivitet

KNAPPs tekniska lösning bygger på att skyttelrobotar plockar fram lådor från ställagegångarna. Robotarna behöver maximalt flytta på två lådor för att komma åt rätt produkt, vilket möjliggör snabb och effektiv internlogistik. Lådorna levereras sedan till ergonomiska plockstationer, Pick-it-Easy EVO, där lagerpersonal packar direkt i utgående transportemballage.

– KICKS går nu från fem manuella supply chain-flöden till ett automatiserat. I ett och samma omnilager kan vi nu hantera varuförsörjningen till både butik och e-handel, och till och med olika varumärken som avsändare. Och det går undan, från det att vi får in en order tar det under tio minuter tills den är packad och redo för utleverans, säger David Heeroma.

Stora miljövinster

Det helautomatiserade omnilagret innebär stora effektivitetsvinster för KICKS, man beräknas kunna hantera över 2 000 kundordrar i timmen. Dessutom innebär KNAPPs automationslösning stora miljömässiga vinster.

 – Vi har nu fått ett helt nytt sätt att packa. Eftersom utleveranserna till våra 226 butiker packas i ett leverantörsgemensamt flöde blir det betydligt mindre luft i paketen och signifikant mindre lastvolymer, vilket så klart är positivt ur ett miljöhänseende, avslutar David Heeroma.

KICKS Group är Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden och består av KICKS och Skincity, och är en del av Matas Group A/S. KNAPP erbjuder automatiserade lagerlösningar för lager, fulfillmentcenters och butiker. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »