Kuehne+Nagels koncernchef: ”Inte realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerade till nästa sommar”

I en uppmärksammad intervju i Financial Times konstaterar Kuehne Nagels vd Detlef Trefzger att det inte är logistiska flaskhalsar som försvårar distributionen av Covid-19-vaccin utan begränsningar i tillverkarnas produktionskapacitet.

– Jag tror inte att det är realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerad före nästa sommar, säger Trefzger och konstaterar att en ambitiös tidsplan i fattigare länder är två-tre år och förutspår att vaccin kommer att vara tillgängliga jordens hela befolkning tidigast i slutet av 2024.

Både Kuehne Nagel och huvudkonkurrenten DHL har god insyn i vaccintillverkarnas produktionskapacitet eftersom de både har avtal om att leverera råvarorna till produktionen och de färdiga vaccinen. Mot den backgrunden prognostiserade Trefzger att produktionen av vaccin trots allt kommer att öka minst femfaldigt under andra kvartalet 2021, samtidigt som han ifrågasätter de europeiska staternas förmåga att vaccinera medborgarna.

– Vi är för strikta vad gäller regelverk i Europa. Andra länder visar att man kan vaccineras i mataffären eller av din ordinarie läkare. Vi har alldeles för mycket regler och v är ”over engineered” – och då talar jag särskilt om Tyskland. Det blir ingen massvaccination om vi fortsätter på det sättet, säger Detlef Trefzger till Financial Times.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »