Leveransroboten Digit tar paketet till dörren

Den allra sista leveranssträckan inklusive kundmötet har kommit i fokus under senare år. Last mile har blivit den sista metern med målet att både lyckas leverera effektivt och ge mottagaren en bra leveransupplevelse.

Roboten Digit kan helt autonomt navigera in till mottagarens hem och dessutom likt en människa gå upp och ner för trappor. Tanken är att roboten ska samverka med förarlösa leveransfordon och i kombination lösa hela den sista leveransen utan mänsklig medverkan. När en förarlös leveransbil anländer till en viss destination vecklar Digit ut sig själv ur bilens baklucka, tar med sig avsett paket och går direkt till mottagarens dörr. Till skillnad mot flera andra leveransrobotar så är Digit utvecklad för att se ut och gå som en människa .

En intressant fråga är ifall mottagarna kommer att föredra den robotiserad leveransupplevelse framför den mänskliga?

Källa: Business Insider

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »