Leveransroboten Digit tar paketet till dörren

Den allra sista leveranssträckan inklusive kundmötet har kommit i fokus under senare år. Last mile har blivit den sista metern med målet att både lyckas leverera effektivt och ge mottagaren en bra leveransupplevelse.

Roboten Digit kan helt autonomt navigera in till mottagarens hem och dessutom likt en människa gå upp och ner för trappor. Tanken är att roboten ska samverka med förarlösa leveransfordon och i kombination lösa hela den sista leveransen utan mänsklig medverkan. När en förarlös leveransbil anländer till en viss destination vecklar Digit ut sig själv ur bilens baklucka, tar med sig avsett paket och går direkt till mottagarens dörr. Till skillnad mot flera andra leveransrobotar så är Digit utvecklad för att se ut och gå som en människa .

En intressant fråga är ifall mottagarna kommer att föredra den robotiserad leveransupplevelse framför den mänskliga?

Källa: Business Insider

Fler nyheter

Därför dumpar FedEx Amazon

Den växande e-handeln är en potentiell guldkalv för hela logistik- och transportbranschen, men FedEx uppsägning av sina avtal med Amazon sätter fingret på en allt mer pressad lönsamheten. Med konsumenter och kunder som ställer högre krav på snabbhet, flexibilitet och fria leveranser eller i varje fall billiga, så blir ekvationen allt svårare att få ihop.

Läs mer »

Weland och BITO ingår samarbete

Weland Solutions och BITO Lagersystem har inlett ett samarbete i Sverige, Finland och Polen. Syftet med samarbetet är att utnyttja de synergier som finns i de båda bolagens verksamheter inklusive i kundbasen. Ambitionen är att framöver samverka på samtliga gemensamma marknader. BITO är ett internationellt verksamt bolag som erbjuder lösningar för lagerinredning och plockning. Weland

Läs mer »