Leveransroboten Digit tar paketet till dörren

Den allra sista leveranssträckan inklusive kundmötet har kommit i fokus under senare år. Last mile har blivit den sista metern med målet att både lyckas leverera effektivt och ge mottagaren en bra leveransupplevelse.

Roboten Digit kan helt autonomt navigera in till mottagarens hem och dessutom likt en människa gå upp och ner för trappor. Tanken är att roboten ska samverka med förarlösa leveransfordon och i kombination lösa hela den sista leveransen utan mänsklig medverkan. När en förarlös leveransbil anländer till en viss destination vecklar Digit ut sig själv ur bilens baklucka, tar med sig avsett paket och går direkt till mottagarens dörr. Till skillnad mot flera andra leveransrobotar så är Digit utvecklad för att se ut och gå som en människa .

En intressant fråga är ifall mottagarna kommer att föredra den robotiserad leveransupplevelse framför den mänskliga?

Källa: Business Insider

Fler nyheter

Pågen satsar på ruttplanering

”Vi ser ett allt större behov att oftare omplanera och räknar med att skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna”, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Läs mer »

Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Läs mer »

PipeChain Group skapar två affärsområden

PipeChain Group AB har renodlat verksamheten i två affärsområden – PipeChain Networks som erbjuder molnbaserade supply chain lösningar samt PipeChain Supply Chain management som levererar effektiva digitala försörjningsnätverk.

Läs mer »