LogiMAT 2024 ”den mänskliga sidan av automation”

Swisslog vill göra ett tydligt avtryck på LogiMAT 2024 i Stuttgart den 19–21 mars genom att visa upp sina helintegrerade automations- och mjukvarulösningar på temat ”den mänskliga sidan av automation”.

 – Våra medarbetare bidrar med djup branschspecifik expertis där varje projekt ska genomsyras av en samarbetsanda, säger Swisslog Nordens vd Johan Kristofferson och fortsätter:

– Med våra specialistkunskaper skapar vi värde för våra kunder, från lösningsdesign till löpande support och optimering av automationslösningarna. Swisslogs medarbetare ska vara en förlängning och förstärkning av våra kunders team och dela deras ambitioner, utmaningar och framgångar.

Under LogiMAT kommer Swisslog ge besökarna möjlighet att lära sig mer om företagets breda portfölj av lösningar, designade för att öka snabbheten, noggrannheten och effektiviteten i kundernas logistikflöden. Besökarna får bland annat se hur innovativa automationslösningar förbättrar effektiviteten, minskar antalet fel och skapar en mer engagerande arbetsmiljö. Det robotiserade orderplocksystemet ItemPiQ kommer att visas upp, liksom de betydande förbättringar som kan åstadkommas med AI Enhanced Vision, som exempelvis plockning där systemet uppfattar sammanhanget och en förbättrad gripare. Med en ny gripare som lanserades 2023 kan ItemPiQ hantera upp till 3 kg och anpassa sig till specifika egenskaper såsom material, storlek och vikt.

– Besökarna kommer att med egna ögon få se hur ItemPiQ effektiviserar och förbättrar orderplockningsprocessen. Det som gör ItemPiQ unik är att alla komponenter hanteras inom Swisslog-familjen, från kameratekniken till mjukvaran, säger Johan Kristofferson. 

Swisslog bjuder även in sina kunder och övriga besökare till en presentation av AutoStore R5 Pro Robot – en robot som är utformad för att möta specifika krav inom storskalig e-handel. Exempelvis bättre användning av utrymme, högre prestanda och lägre totala kostnader (TCO) för företag som arbetar med flerskift i stor skala.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »