Logistikuppstickaren Zimply Solved investerar i en AutoStore-lösning från Swisslog

Logistikföretaget Zimply Solved har valt Swisslog som automationsleverantör till sitt nya lager i Värnamo. I ett första steg har beslut fattats om att investera i en AutoStore med tillhörande bansystem och plockstationer. 

 – Vårt dotterbolag 1337 Logistics har fått ett kontrakt med en större kund som efterfrågar en smart och effektiv automationslösning. Vi utvärderade därför olika möjliga lösningar och fastnade för AutoStore eftersom den kan byggas ut stegvis utan att det stör den ordinarie produktionen, säger Roger Hallberg, partner i Zimply Solved och VD för dotterbolaget 1337 Logistics. 

Anläggningen ska installeras i ett nyetablerat lager i Värnamo, Bredastensområdet, där den kommer att användas för flera kunder, bland annat ett flertal e-handlare. Byggnationen har just satts i gång och anläggningen kommer att kosta ca 90 MSEK och sysselsätta 15 personer. I en första etapp består anläggningen av 10 000 lådor som hanteras av 10 robotar.  

 – Med det helautomatiserade lagret kan vi erbjuda våra kunder en effektiv helhetslösning för deras logistik. På sikt är vi intresserade av att automatisera ännu mer och vi ser Swisslogs breda portfölj inom logistikautomation som en stor tillgång som ger en mängd intressanta möjligheter, säger Roger Hallberg. 

Installationen av AutoStore-anläggningen inklusive bansystem och plockstationer kommer att påbörjas vid mitten av september. Anläggningen ska därefter tas i drift den 1 november 2019. Automationslösningen stöds av Swisslogs WMS SynQ som integreras med Zimply Solveds befintliga WMS. 

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »