Logistikuppstickaren Zimply Solved investerar i en AutoStore-lösning från Swisslog

Logistikföretaget Zimply Solved har valt Swisslog som automationsleverantör till sitt nya lager i Värnamo. I ett första steg har beslut fattats om att investera i en AutoStore med tillhörande bansystem och plockstationer. 

 – Vårt dotterbolag 1337 Logistics har fått ett kontrakt med en större kund som efterfrågar en smart och effektiv automationslösning. Vi utvärderade därför olika möjliga lösningar och fastnade för AutoStore eftersom den kan byggas ut stegvis utan att det stör den ordinarie produktionen, säger Roger Hallberg, partner i Zimply Solved och VD för dotterbolaget 1337 Logistics. 

Anläggningen ska installeras i ett nyetablerat lager i Värnamo, Bredastensområdet, där den kommer att användas för flera kunder, bland annat ett flertal e-handlare. Byggnationen har just satts i gång och anläggningen kommer att kosta ca 90 MSEK och sysselsätta 15 personer. I en första etapp består anläggningen av 10 000 lådor som hanteras av 10 robotar.  

 – Med det helautomatiserade lagret kan vi erbjuda våra kunder en effektiv helhetslösning för deras logistik. På sikt är vi intresserade av att automatisera ännu mer och vi ser Swisslogs breda portfölj inom logistikautomation som en stor tillgång som ger en mängd intressanta möjligheter, säger Roger Hallberg. 

Installationen av AutoStore-anläggningen inklusive bansystem och plockstationer kommer att påbörjas vid mitten av september. Anläggningen ska därefter tas i drift den 1 november 2019. Automationslösningen stöds av Swisslogs WMS SynQ som integreras med Zimply Solveds befintliga WMS. 

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »