Maersk och IBM skrotar blockchainsatsningen TradeLens

Maersk och IBM har beslutat att dra tillbaka och avsluta sin gemensamma blockchain-plattform TradeLens. Plattformen började utvecklas 2018 av IBM och GTD Solution, en division av Maersk, som en blockchain-lösning för frakter, utformad för att främja en mer effektiv och säker global handel.

– TradeLens grundades med den djärva visionen att ta ett språng i den globala försörjningskedjans digitalisering som en öppen och neutral plattform. Tyvärr, trots att vi framgångsrikt utvecklat en fungerande plattform, har behovet av ett samlat globalt branschsamarbete inte uppnåtts. Därför har TradeLens inte nått den kommersiella lönsamhet som krävs för att fortsätta arbeta och möta de finansiella förväntningarna på en oberoende verksamhet, säger Rotem Hershko, Head of Business Platforms, A.P. Moller – Maersk.

Nu avvecklas plattformen med målet att stänga den helt i slutet av första kvartalet 2023. När TradeLens lanserades var målet att skapa en digital revolution i försörjningskedjan genom att samla ett helt ekosystem av aktörer kring ett gemensamt arbetssätt som skulle gynna alla aktörer på ett likvärdigt sätt. I slutänden uppnåddes inte de höga ambitionerna.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »